Kärpät lopetti haa­pa­ran­ta­lai­sen Nuus­ka­kai­ran tukun mai­nos­ten esit­tä­mi­sen Rak­si­lan jää­hal­lis­sa –Oulun kau­pun­gin tahto to­teu­tui

Oulun Kärppien kotihallissa Raksilassa ei ole enää tällä liigakaudella näytetty Haaparannalla Ruotsissa toimivan Nuuskakairan tukku-kaupan mainoksia.
Oulun Kärppien kotihallissa Raksilassa ei ole enää tällä liigakaudella näytetty Haaparannalla Ruotsissa toimivan Nuuskakairan tukku-kaupan mainoksia.
Kuva: Pekka Peura

Oulun Kärppien kotihallissa Raksilassa ei ole enää tällä liigakaudella näytetty Haaparannalla Ruotsissa toimivan Nuuskakairan tukku -kaupan mainoksia. Mainosten poistaminen on hallin omistavan Oulun kaupungin tahto.

Hallin näytöillä aiempina kausina pyörineessä mainoksessa oli nuuska-sanan päällä teksti "sensuroitu".

Tupakkatuotteiden mainonta on Suomesssa kiellettyä, mutta mainos ei rikkonut sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valviran mukaan lakia.

Syynä on se, että mainoksessa mainostetaan muita kuin tupakkalain piiriin kuuluvia tuotteita. Siinä mainitaan tuotteina esimerkiksi makeiset, virvoitusjuomat ja vitamiinit. Valvira ei pystynyt osoittamaan, että mainoksessa on tarkoitus mainostaa nimenomaan nuuskaa.

Lisäksi Nuuskakairan tukku toimii Suomen rajojen ulkopuolella.

Valviran mukaan Oulun Kärpät ei siis ollut toimeenpannut kiellettyä markkinointia. Valvira antoi päätöksensä viime elokuun puolivälissä.

Valviran lakimies Isabella Lencioni totesi ratkaisua kommentoidessaan omana mielipiteenään Helsingin Sanomille, että mainonta oli silti "ikävää ja eettisesti jokseenkin kyseenalaista"

"Hyvässä yhteisymmärryksessä"

Oulun liikuntajohtaja Niina Epäilys kertoo, että Kärppien kanssa käytiin "hyvässä yhteisymmärryksessä" asiasta neuvottelut ennen kauden alkua, ja Kärpät poisti mainokset.

– Ehdottomasti olemme tyytyväisiä ratkaisuun, Epäilys sanoi keskiviikkona.

Hän kommentoi aiemmin elokuun lopulla Kalevalle, että mainoksen yhteys nuuskan käyttöön on ilmeinen, vaikka siinä mainostetaankin periaatteessa yritystä, ei tupakkatuotteita.

Liikuntajohtajan mukaan Oulun kaupunki haluaa puhua terveellisten elämäntapojen puolesta, "mihin tupakkatuotteet eivät kuulu".

Myös terveysalan liittojen ja yhdistysten Savuton Suomi 2030 -verkosto tuomitsi kesällä mainoksen ja vaati Kärppiä poistamaan sen.

Verkoston puheenjohtaja Kari Reijula katsoi Kärppien vähättelevän toiminnallaan nuuskan terveysvaaroja ja vesittävän tupakkalainsäädännön uskottavuutta. Reijula oli myös huolissaan siitä, minkälaisen viestin seura antaa lapsille ja nuorille, joille urheiluesikuvat ovat tärkeitä.

Kärppien toimitusjohtaja Tommi Virkkunen toteaa, että kaupunki vuokranhaltijana halusi ottaa mainokset pois ja näin toimittiin.

Kärpät ei ole kertonut Nuuskakairan tukun kanssa aiemmin solmitun sopimuksen arvoa.

Mikä mainostuksen päättymisen taloudellinen merkitys on seuralle?

– Kaikki kumppanuudet ovat meille merkittäviä. Ilman muuta se on menetys. Toki ymmärrän tässä myös sen toisen puolen, Virkkunen sanoo.

Virkkusen mukaan osa mediasta on uutisoinut asiasta aiemmin virheellisesti kertomalla, että Kärpät pyörittäisi hallissaan nuuskamainontaa.

– Näin ei ollut, vaan toimimme lain mukaisesti. En koe, että Kärpät olisi toiminut tässä eri tavalla kuin muu media, esimerkiksi Forum24, jossa vastaava mainos pyörii.

Forum24-kaupunkilehti on osa Lapin Kansaa ja Kalevaa julkaisevaa Kaleva Mediaa.