Mainos

K-Mar­ket Muurola on asiak­kai­den nä­köi­nen koh­taa­mis­paik­ka

Uudet tuulet ovat puhaltaneet K-Market Muurolassa helmikuusta 2020 lähtien. Noin tuhannen asukkaan kylä sai kauppiaikseen Tero ja Mari Jolangin, jotka haluavat tehdä neljännestä kaupastaan koko kylän sydämen ja kohtaamispaikan. Uudistukset ovat häkellyttäneet sekä työntekijät että asiakkaat.

K-Market Muurolassa panostetaan ammattitaitoiseen henkilökuntaan. – Kesäksi etsimme myös uusia kesätyöntekijöitä, kauppiaat Mari ja Tero Jolanki vinkkaavat.
K-Market Muurolassa panostetaan ammattitaitoiseen henkilökuntaan. – Kesäksi etsimme myös uusia kesätyöntekijöitä, kauppiaat Mari ja Tero Jolanki vinkkaavat.

Kemintien varressa sijaitseva K-Market Muurola on ollut Kaisa Oinaan lähikauppa jo 15 vuoden ajan. Helposti voisi ajatella, että niin pitkän lähikauppasuhteen jälkeen mikään ei enää yllättäisi. Luulo ei ole tiedon väärti. Viimeisen vuoden aikana – siis siitä lähtien, kun kauppiaspari Mari ja Tero Jolanki tarttui puikkoihin helmikuussa 2020 – kauppa on kokenut mullistuksia, jotka ovat yllättäneet myös vakioasiakkaan.

– Tavaravalikoima on laajentunut valtavasti ja täällä on myös todella siistiä. Uuden kauppiasparin myötä kaupan olemus on muuttunut viihtyisämmäksi. Tulee tunne, että asiakkaat ja työntekijät voivat hyvin.

Tunne kaupan muuttuneesta ilmeestä ja valikoimasta ei ole sanahelinää. Myös talossa yli 40 vuotta työskennellyt Sisko Hurula toteaa viimeisen vuoden olleen positiivisia uudistuksia täynnä. Muutokset ovat yllättäneet siitäkin huolimatta, että Jolangit ovat hänelle jo yhdeksännet kauppiaat.

– Paljon on muuttunut ja tullut lisää. Asiakkailta on tullut todella hyvää palautetta, hän toteaa.

K-Market Muurolassa voi nauttia myös pullakahvit. Niin tekee myös vakioasiakas Kaisa Oinas. – Tänne on aina mukava tulla, yksin tai lastenlasten kanssa. Paljon on muuttunut uusien kauppiaiden myötä.
K-Market Muurolassa voi nauttia myös pullakahvit. Niin tekee myös vakioasiakas Kaisa Oinas. – Tänne on aina mukava tulla, yksin tai lastenlasten kanssa. Paljon on muuttunut uusien kauppiaiden myötä.

Hyrskyn myrskyn

Jolangit ottivat vetovastuun Muurolan K-Marketista vain pari viikkoa ennen koronarajoitusten astumista voimaan. Uudet kauppiaat ehtivät kuitenkin panna kaiken sopivasti ”hyrskyn myrskyn” ennen sitä. Kaikki alkoi siitä, että aulaan pystytettiin fläppitaulu, johon asiakkaat saivat kirjoittaa toiveitaan.

– Kehitimme myös tilaus- ja noutopalvelun, jossa ostokset kerätään valmiiksi ja asiakas voi noutaa ne kaupalta tai tilata kotiin. Haluamme jatkossakin kehittää kauppaa siten, että se palvelee juuri meidän asiakkaidemme tarpeita. Tarvittaessa tuomme myös erikoisempia tuotteita kaupungista, Mari sanoo.

Kesää varten tilattiin myös kesäkukkia ja hyllyille ilmestyivät sesonkien mukaan vaihtuvat Finnmarin sisustustuotteet. Tänä kesänä avautuu kokonainen puutarhaosasto kaupan yhteyteen. Pienrautapuolelta löytyy öljyjä ja bensaa pienkoneisiin, sekä monenlaiseen remonttiin tarvittavaa välineistöä.

– Se on Teron valtakuntaa, Mari naurahtaa.

K-Market Muurola heräsi uudella tavalla henkiin kauppiaspari Tero ja Mari Jolangin myötä. – Olemme lähteneet rakentamaan kauppaa asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Haluamme palata vanhaan aikaan, jolloin kauppa oli koko kylän sydän.
K-Market Muurola heräsi uudella tavalla henkiin kauppiaspari Tero ja Mari Jolangin myötä. – Olemme lähteneet rakentamaan kauppaa asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Haluamme palata vanhaan aikaan, jolloin kauppa oli koko kylän sydän.

Myös kaupan interiööri on puettu uuteen asuun:

– Olemme tehneet isoja kalusteuudistuksia. Uusimme kalatiskin, paistopisteen, pullauunit ja pullokoneen. Postin pakettiautomaatti tuli uutena viime vuoden puolella, mikä helpottaa asioimista. Asiakkailta on tullut todella positiivista palautetta, Tero kertoo.

Kylälle sykkivä sydän

Vuonna 2017 kauppiasuralle ponnistaneet Jolangit ovat nyt neljän kaupan kauppiaita. Muut kauppapaikat ovat Rovaniemen Pekantori, Korkalovaara ja Asemieskatu. K-Market Muurolan erikoisuus on siinä, että se on kyläkauppa sanan perimmäisessä merkityksessä.

– Kun aloitimme täällä, ymmärsimme, mitä perinteinen kyläkauppa tarkoittaa. Kauppa on pienen kylän sydän. Kylässä kaikki tuntevat toisensa, mikä tekee myös kaupan tunnelmasta ainutlaatuisen, Mari kuvailee.

Kun Jolangeilta kysyttiin, mikä olisi heidän sloganinsa, vastaus oli helppo: Kylän sydän. Kaupan henkilökunta tekee töitä täydellä sydämellä ja suurella ammattitaidolla – sekä nyt että tulevaisuudessa.

– Kesäksi meillä on mukavia suunnitelmia, kuten pieni kesäkahvila ja mahdollisesti myös jotain ohjelmaa. Koronan vuoksi emme voineet juhlia avajaisia, mutta vuosipäivää on tarkoitus juhlia jollain tavalla. Kiitämme asiakkaitamme kuluneesta vuodesta ja siitä, miten hienosti meidät on otettu vastaan.