lautapelit: Etsi kar­tal­ta mur­haa­ja, tai syötä kis­san­pen­tu­ja – pukin kont­tiin voi löytää mui­ta­kin lau­ta­pe­le­jä kuin vanhoja klas­si­koi­ta

leikkipuisto: Se­vet­ti­jär­ven lapset saivat äkäisen nä­köi­sen jou­lu­lah­jan koulun pihalle

Mainos : Anna lah­jak­si pai­kal­li­sym­mär­rys­tä. Tutustu Lapin Kansan joulun ti­laus­tar­jouk­siin tästä.

Jy­väs­ky­län juh­la­ral­li ajetaan poik­keus­olois­sa ilman suu­rem­pia pirs­kei­tä ”Kas­sam­me on aika tyhjä, joten emme me kau­heas­ti juhli.”

Jyväskylä
Mekaanikoilla riittää rallin aattopäivinä töitä.
Mekaanikoilla riittää rallin aattopäivinä töitä.
Kuva: Otava Huumarkangas / AKK

Keski-Suomessa ajetaan MM-rallia parin vuoden tauon jälkeen, kun kauden kolmanneksi viimeinen osakilpailu kaasutellaan tulevana viikonloppuna Jyväskylän ympäristössä.

Kyseessä on Jyväskylän rallin 70-vuotisjuhlakilpailu, mutta suurimpia pirskeitä rajoittaa vielä meneillään oleva koronapandemia.

– Viime vuonna kisaa yritettiin järjestää, mutta se ei toteutunut. Sen suhteen kassamme on aika tyhjä, joten emme me kauheasti juhli.

– Varsinkin kun huoltoparkkiin ei tänä vuonna ihmisiä päästetä, ei tavattoman suurta kansanjuhlaa kannata edes viritellä, kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen valottaa.

– Olemme me jotain muuta viritelleet, ja esimerkiksi Harjun kaupunkierikoiskokeella on eri vuosikymmeniltä autoja kunnioittamassa vanhoja voittajia. Mitään isompia näyttelyitä emme voineet rakentaa.

Suomen koronarajoitusten puitteissa huoltoparkki olisi voinut käytännössä olla auki, mutta Kansainvälisen autoliiton FIA:n säädösten mukaan huoltoalueella on toimittava koronakuplassa.

– Päätimme sulkea huoltoparkin yleisöltä. Emme halunneet ottaa riskiä, että pihalla on kilometritolkulla aitoja ja tulossa satoja ihmisiä töihin, joita ei olisi lopulta ollutkaan tarjolla. Se oli turha riski, Tarkianen sanoo.

– Erikoiskokeilla tilanne on normaali eikä rajoituksia ole. Ulkoilmassa koronaturvallisuus on muutenkin parempi kuin esimerkiksi sisälajeissa. Ennakkoon lipunmyynti on ollut vilkasta. Toivotaan, että yleisö on muutenkin hyvin liikkeellä.

Suomen MM-rallin jatko on turvattu kahdeksi seuraavaksi kaudeksi. Kilpailu kisaisännyyksien välillä tiukkenee vuosi vuodelta, kun moni maa hamuaa rallin MM-sarjan tuomaa näkyvyyttä.

– En sano, että olisin huolissani tulevaisuudesta.

–  Meillä on aika vahva asema sarjassa ja meidät halutaan nähdä osana MM-sarjaa. Haastava asia on, kun kaikki kulut sekä maksut nousevat koko ajan ja millä ne sitten katetaan, Tarkiainen summaa.

Suomessa valtio ei tue MM-rallia. Jyväskylän kaupunki on vahvasti MM-rallin takana, mutta Tarkiainen nostaa yhden esimerkin naapurimaa Virosta.

– Virossa valtio pistää 2,5 miljoonaa euroa rahaa pöytään, että pojat saavat järjestellä rallia.

MM-sarjassa siirrytään ensi kaudella hybridiautoihin ja uusiutuviin polttoaineisiin. Tarkiainen toivoo suomalaisten päättäjien ymmärtävän MM-rallin markkina-arvon ja varmistavan, että tapahtuma voidaan järjestää Suomessa jatkossakin.

– Tämä on ainoa tämän tason vuosittain toistuva kansainvälinen urheilutapahtuma Suomessa. Tuomme noin 18–20 miljoonaa euroa tuloa asiakkaillemme ja tälle alueelle vuosittain.