Matkailu: Vaa­ral­li­siin paik­koi­hin py­sä­köi­dyt tu­ris­ti­bus­sit ja vuok­ra-au­tot kuu­men­ta­vat tun­tei­ta Ro­va­nie­mel­lä, poliisi vetoaa kul­jet­ta­jien vas­tuu­seen

Onnettomuudet: SVT: Kii­ru­nas­sa et­si­tään ka­don­nut­ta kelk­kai­li­jaa

lumivyöry: NRK: Nuori nor­ja­lais­mies kuoli lu­mi­vyö­rys­sä Nor­jas­sa

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Kolumni
Tilaajille

Johan Aslak Labban ko­ke­muk­set saa­me­lais­ten ase­mas­ta he­rät­ti­vät huo­mio­ta: "Jo­kai­sel­la on omat ko­ke­muk­sen­sa ja syynsä, yh­tä­kään ei pidä vä­hek­syä"

Vähään aikaan kukaan haastateltavista ei ole jäänyt mieleen niin kuin Johan Aslak Labba.

Hän syntyi 76 vuotta sitten tunturiin, jutasi porojensa mukana 1960-luvulle saakka ja jatkaa yhä tiiviisti poronhoidon arjessa.

Käsivarren vanhimpiin kuuluvan saamelaissuvun patriarkka on elänyt koko sen historiallisen murroksen, jota sodanjälkeinen aika on tuonut.

Viimeisestä jutaajasta kertova juttu (LK 16.11.) oli verkossamme viikonlopun luetuin. Lukijapalautetta tuli runsain mitoin.

Syynä ei ollut pelkästään Labban pitkä, värikäs ja elämänmakuinen taival suurporonomistajana, vaan hänen ajatuksensa saamelaisten asemasta.

Lue Digiä _vain 1 €/kk_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita