Yrittäjä Matti Heikkilä avasi kirjoituksessaan (LK 17.2) jätelain uudistuksen mukanaan tuomia muutoksia. Sekalainen yhdyskuntajäte (polttokelpoinen), saostus- ja umpikaivolietteet sekä osin biojäte säilyvät kaksoisjärjestelmän piirissä. Käytännössä kunnan jätehuoltoviranomainen voi päättää näiden osalta, että kiinteistön haltija itse järjestää jätteenkuljetuksen.
Uuden jätelain myötä jätteenkuljetusten osalta siirrytään vahvaan kuntavetoiseen malliin, jonka voidaan ennakoida nostavan jätteenkuljetustenhintoja asiakkaalle.