Isot pur­je­ve­neet nos­tet­tiin Kemin si­sä­sa­ta­mas­sa kui­val­le maalle – nos­to­urak­ka on yh­tei­söl­li­nen ta­pah­tu­ma, missä kaverit aut­ta­vat toi­siaan

Althean nosto pukeilla vaati nosturin lisäksi hieman käsitöitä. Auttavia käsiä löytyi riittävästi.
Althean nosto pukeilla vaati nosturin lisäksi hieman käsitöitä. Auttavia käsiä löytyi riittävästi.
Kuva: Jouni Valikainen

Melkoiset massat liikkuivat viime viikonvaihteessa ravintola Pursiseuran edustalla kun Havatorin nosturikuljettaja Jukka Isometsä kävi nostamassa isot purjeveneet sisäsataman altaasta pihamaalle. Yhdentoista veneen nostourakka oli ohi kolmessa tunnissa.

– Harvoin täällä merenrannalla sattuu näin tyyni ilma. Tällaisen ajoneuvonosturin käytössä on omat tuulirajat. Tuuli asettaa rajat myös puomin pituuden käytölle, Isometsä kertoi.

Kemissä liki kaikki purjehtijat kuuluvat Kemin Purjehdusseuraan tai Työväen Pursiseuraan. Nostourakka ei  tunne seurarajoja.

– Veneiden nosto on perinteisesti ollut syyskuun loppupuolella. Nyt nosto jäi hieman tavallista myöhempään, sillä nosturi oli varattu sellutehtaalle seisokin vuoksi. Tämä nostourakka on yhteisöllinen tapahtuma, missä kaverit auttavat toisiaan, nostohommissa mukana ollut Carl Hansen kertoi.

Lauri Ikäheimosen Pandora vietti kesän satama-altaassa. Mökkireissut mies teki kuluneena kesänä autolla.
Lauri Ikäheimosen Pandora vietti kesän satama-altaassa. Mökkireissut mies teki kuluneena kesänä autolla.
Kuva: Jouni Valikainen

Lauri Ikäheimosen omistama Finnsailer 29 löysi oman paikkansa Pursiseuran pihalta. Vene tarvitsee vielä hieman käsitöitä, ennen kuin se pääsee talvilevolle.

– Vene pitää ensin kuivata ja laittaa sitten pressut päälle. Käänsin maston kurkihirreksi, jotta ressut olisi helppo levittää, Ikäheimonen kertoi.

Miehen purjeveneeseen ei kertynyt viime kesänä yhtään merimailia.

– Meillä on rannikolla kesämökki, ja sinne pääsee veneellä tai autolla. Vene sai olla altaassa ja kuljimme mökille autolla. Lapsetkaan eivät ole hirveän innostuneita purjehtimaan tällaisella veneellä. Pitää miettiä veneen myyntiä, Ikäheimonen sanoi.

Purjehdusvuosia miehellä on takana jo liki kolmekymmentä. Veneen nostoja luonnollisesti saman verran.

– Nostot ovat onnistuneet pääsääntöisesti ilman vahinkoja. Jotain pientä on voinut tapahtua.

Ikäheimosen vene on yhtä kertaa lukuun ottamatta saanut olla rauhassa ilkivallalta.

– Eräänä syksynä joku kulkija asui veneessäni jonkin aikaa. Huomasin sen hänen tupakintumpeista, joita oli kertynyt veneeseen. Kulkija ei ollut onneksi rikkonut veneestä mitään.

Ikäheimonen pitää yhteisnostoa järkevänä asiana.

– Jos tilaisin yksin nosturin paikalle vain omaa venettäni varten, se voisi maksaa 600-700 euroa, Ikäheimonen arvioi.

Olli Ahonen puhdisti veneensä rungon heti kun se oli kuivalla maalla. Höyrypesuri oli oiva apu.
Olli Ahonen puhdisti veneensä rungon heti kun se oli kuivalla maalla. Höyrypesuri oli oiva apu.

Viimeisenä purjeveneenä altaasta nostettiin ylös Olli Ahosen Althea. Althean asettaminen turvallisesti pukeille teetti hieman töitä. Altheankin matkat jäivät melkoisen vähiin. Huomattavasti enemmän Ahonen oli kiinni Jähdin ruorissa

– Jälkikasvun kanssa tein Althealla puolenkymmentä matkaa. Purjehduksen kannalta takana ei ole mikään superkesä. Saimme nauttia melko lyhyestä lämpimästä jaksosta, kun ilmoja vertaa edelliseen kesään. Purjeveneessä mukana olevat matkustajat ovat hyvällä fiiliksellä liikkeellä ja sitä parantaa entisestään kunnon kamppeet, Olli Ahonen kertoi.

Ahonen alkoi välittömästi pesuhommiin, kun vene oli mailla.

– Tällä höyrypesurilla lähtee merivedestä tarttunut lika helposti irti.

Saman päivän iltana alkoi myös pienempien purjeveneiden nosto. Ne nousivat maille kuorma-auton nosturilla.