
Lapin taiteilijaseuran Napa-gallerian elokuun päänäyttely on Sami Funken Beethovenin Hevonen. Sarjan nimi tulee tarinasta, jonka mukaan Beethoven halusi itselleen hevosen. Hän ihaili upeaa eläintä, mutta unohti ruokkia sen, ja hevonen kuoli.
Funkelle Beethovenin Hevonen on metafora suomalaisen haja-asutusalueen rakennemuutoksesta. Näyttelyssä onkin kuvia vanhoista ja hylätyistä rakennuksista, jotka ovat joskus olleet upeita ja tarpeellisia.
– Dokumentaarisuus on osa kuvieni taiteellista ilmaisua. Haluan, että kuvillani on kulttuurihistoriallista merkitystä. Ne kertovat asutuksen ja teollisuuden muutoksesta, kulutuskulttuurista ja omista arvoistamme, taiteilijan kertoo.
Kuvat on otettu eri puolilla Suomea. Osa paikoista on ehditty purkaa, mutta muutos ja murros ovat muistissa, kun pala rakennemuutosta on taltioitu. Funken mukaan hän on taltioinut kuvauspaikat ja -ajat, mutta ei tuo niitä esille näyttelyssä, koska haluaa huomion kohdistuvan ilmiöön eikä kohteiden sijaintiin.
Sarjan kuvia on ollut näyttelyissä kotimaassa ja ulkomailla.