Kolumni

Hapuilevaa koronakriisin hallintaa

-

Huolestuttavaa on seurata hallituksen ja ministeriöiden johtajien koronakriisin hahmottamisen ja hallinnan ongelmaa. Kriisiin liittyy paljon sellaisia asioita, jotka on ratkaistava nopeasti. Siihen ei ole pystytty. 

Kun vuodenvaihteen jälkeen alkoi tulla tietoa Kiinassa leviävästä viruksesta, niin THL tiedotti, että Suomessa ei kannata yöunia menettää. Lintukodossa nukuttiin, kunnes Kiinassa vieraillut kirjeenvaihtaja havahdutti suomalaiset isojen ratkaisujen äärelle. Hallituksen liikkumista estävät rajoitustoimet tulivat kaksi viikkoa myöhässä.

Helsinki-Vantaa lentokenttä otettiin kontrolliin, mutta STM:n johtaja Kumpulaisen mukaan terveydentilansa valehtelevat sukkuloivat terveiden joukossa miten tahtovat. Edelleen tuhannet ihmiset heiluvat Suomen ja Ruotsin rajojen yli päivittäin. Ei ole ihme, että myös Lapin lääkärien ja kunnanjohtajien huoli kasvaa viruksen leviämisestä. 

Hallitus ei ole vaatinut edes Norrbottenin alueelle tehostetumpia rajoituksia. Uudenmaan eristys olisi voitu tehdä aiemmin. Jos lainsäädäntö on ollut hidastava ongelma, niin se olisi ollut päivitettävissä kiihtyvään globalisaatioaikaan sopivaksi jo aika päiviä sitten. Lopulta hallitus pullautti satamien karanteenikäytännön.

Kriisin alusta asti on ollut epäselvyyttä siitä, kuka tai mikä taho johtaa koronakriisistä poispääsyä; onko se hallitus, THL, vaiko STM? Vai onko se media, joka on ollut kiitettävän valppaana korona¬-asioissa. Vielä huhtikuun alussa oli epäselvää, mikä on Koronakriisistrategia Suomessa ja ketkä sen tekevät? Ketkä sen pystyvät tekemään? Presidentti Niinistö on ilmaissut huolensa. Ministeriöistä koottua poppoota on kasvatettu, mutta se ei ole ratkaisu, vaan tarvitaan ministeriöiden ulkopuolisia – ei poliittisin perustein valittuja – asiantuntijoita ja heitä Suomesta löytyy. 

Määrä ei ole ratkaisu, vaan asiantuntemuksen laatu. Ollaan eri mieltä testattavien määrästä ja heidän, jotka epäilevät koronasairautta on vaikeuksia päästä testeihin. Toinen testeihin liittyvä ongelma viranomaisilla on ollut, jos testataan ketkä ovat jo sairastaneet taudin, niin mitä tehdään tuloksilla? Alueilla ollaan huolissaan suojavarusteiden riittävyydestä hoitohenkilöstölle. Neljän tunnin yöunilla porskuttava sote-ministeri sanoi, että niitä riittää, mutta kasvosuojaongelmat; riittävyys, laatu ja kauppasotku osuivat päin näköä ja paisui suureksi osaksi kriisiä, jonka huippu on vielä näkemättä.

Kokonaisuuden hallintaongelmat pulpahtelevat yksitellen, kuin kiehumista ilmaisevat ilmakuplat hautuvasta puurokattilasta. Selvitettävänä on myös Business Finlandin kautta veronmaksajien rahoilla maksettu satojen miljoonien koronatukisotku – yritystoiminnan kehittämiseksi lavastettu kaverikapitalismivyyhti.

 Vaikka kriisin taitekohta on vielä edessä, niin on katsottava tulevaan. Eurooppa suurehkona taloutena voi vaikuttaa taloudellisilla stoppareilla. Siten, että käymme kauppaa ihmisoikeuksia kunnioittavien valtioiden kanssa. Näin siksi, että jos Kiinassa ensimmäisten joukossa viruksen huomannut ja siitä tiedottamaan pyrkinyt lääkäri Li Wenliang olisi tullut heti kuulluksi, niin koko koronavirusongelmaa ei olisi, vaan se olisi tukahdutettu juurillaan Wuhanissa. Kiinan viranomaiset vaiensivat hänet – hänen sananvapautensa – ja hän kuoli koronatautiin.


Kirjoittajaryhmä ringin jäsen.