Tilaajille

Greta Thun­berg saa kohta lisää vaih­to­eh­to­ja At­lan­tin yli­tyk­seen – "Nyt on ta­pah­tu­mas­sa dra­maat­ti­nen muu­tos", sanoo kan­sain­vä­li­sen tuu­li­alus­jär­jes­tön sih­tee­ri

Meriliikenteen päästövähennyksiä tavoitellaan vaihtoehtoisten polttoaineiden lisäksi tuulella. Moderneja apujärjestelmiä on käytössä Itämerelläkin, mutta valtamerillä aloitetaan varsinainen purjelaivaliikenne jo vuonna 2022.

Ranskalainen Neoline aikoo rakennuttaa maailman ensimmäisen teollisen mittakaavan täyspurjerahtialuksen. Sen pitäisi selvitä vuodessa yhdeksästä edestakaisesta Atlantin ylityksestä.
Ranskalainen Neoline aikoo rakennuttaa maailman ensimmäisen teollisen mittakaavan täyspurjerahtialuksen. Sen pitäisi selvitä vuodessa yhdeksästä edestakaisesta Atlantin ylityksestä.

Kun laivat olivat ennen puuta, runko sitoi hiiltä ja purjevoima kuljetti tavaraa ja ihmisiä nollapäästöillä.

Höyrylaivojen myötä tuuli jäi kokonaan huvi- ja kilpaveneiden käyttövoimaksi. Valtamerialukset siirtyivät kasvihuonekaasuja päästäviin polttoaineisiin.