Kuvagalleria: Pidetyn kiek­ko­ero­tuo­ma­rin ura päättyi Ro­va­nie­mel­lä

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Greg Glass­man on ra­ken­ta­nut cross­fit-brän­diä pitkään ja har­taas­ti, mutta imagon va­ka­vaan kol­hiin­tu­mi­seen ei tar­vit­tu kuin yksi Twit­ter-kes­kus­te­lu

Suomalaiset crossfit-harrastajat kutsuvat lajia toiminnalliseksi urheiluksi ja toimivat Painonnostoliiton alaisuudessa.

Yhdysvaltalainen entinen voimistelija Greg Glassman aloitti crossfit-kuntoilumuodon kehittämisen vuonna 1974. Seuraavalla vuosikymmenellä crossfit-sanasta tuli Yhdysvalloissa kuntourheilun tavaramerkki, ja vuonna 2000 Glassman perusti CrossFit Inc. -yhtiön.

Kuntoilu on maailmanlaajuinen megatrendi ja crossfit yksi toimialan menestystarinoista.

Maailmalla on tietolähteestä riippuen 12 000–15 000 crossfit-salia, jotka maksavat Glassmanin yhtiölle vuosimaksua nimenkäyttöoikeudestaan. Muutenkin crossfitin ympärille rakentunut kaupallinen toiminta on laajaa. Pääyhteistyökumppani on urheiluvälinevalmistaja Reebok ja sopimuksen arvo miljoonia dollareita. Myös esimerkiksi valmentajien koulutus on merkittävää liiketoimintaa.

Greg Glassman on paitsi crossfitin isä myös CrossFit Inc. -yrityksen omistaja ja toimitusjohtaja.

Glassmanin elämäntyö ei olisi ollut mahdollista, jos hänellä ei olisi ollut aikojen saatossa viisautta tehdä paljon oikeita ratkaisuja isoissa ja keskisuurissa asioissa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.