Tilaajille

Greg Glass­man on ra­ken­ta­nut cross­fit-brän­diä pitkään ja har­taas­ti, mutta imagon va­ka­vaan kol­hiin­tu­mi­seen ei tar­vit­tu kuin yksi Twit­ter-kes­kus­te­lu

Suomalaiset crossfit-harrastajat kutsuvat lajia toiminnalliseksi urheiluksi ja toimivat Painonnostoliiton alaisuudessa.

Yhdysvaltalainen entinen voimistelija Greg Glassman aloitti crossfit-kuntoilumuodon kehittämisen vuonna 1974. Seuraavalla vuosikymmenellä crossfit-sanasta tuli Yhdysvalloissa kuntourheilun tavaramerkki, ja vuonna 2000 Glassman perusti CrossFit Inc. -yhtiön.

Kuntoilu on maailmanlaajuinen megatrendi ja crossfit yksi toimialan menestystarinoista.

Maailmalla on tietolähteestä riippuen 12 000–15 000 crossfit-salia, jotka maksavat Glassmanin yhtiölle vuosimaksua nimenkäyttöoikeudestaan. Muutenkin crossfitin ympärille rakentunut kaupallinen toiminta on laajaa. Pääyhteistyökumppani on urheiluvälinevalmistaja Reebok ja sopimuksen arvo miljoonia dollareita. Myös esimerkiksi valmentajien koulutus on merkittävää liiketoimintaa.