PAUKKUPAKKASET: Pak­ka­nen alkaa ki­ris­tyä vii­kon­lop­pua vasten – it­se­näi­syys­päi­vä­nä hä­tyy­tel­lään monin paikoin -35:tä astetta

RAVINTOLARAJOITUKSET: Ro­va­nie­mel­lä tiu­kem­mat ra­vin­to­la­ra­joi­tuk­set vii­kon­lo­pus­ta alkaen – ko­ronapas­sil­la ra­joi­tuk­sia ei tar­vit­se nou­dat­taa

Joulukalenteri: Lapin Kansan jou­lu­ka­len­te­ri vie aikojen taakse

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

EU:n ak­ku­ase­tus avaa mah­dol­li­suuk­sia

Akkujen kysyntä on pian tapissaan. Se on väistämätön kehityskulku liikenteen sähköistymisen myötä. Kysynnän kasvusta kertoo Maailman talousfoorumin hurja arvio; globaali akkutuotanto pitäisi lähivuosina liki 20-kertaistaa. Se on iso eettinen ja käytännön haaste, joka liittyy raaka-aineiden maailmanmarkkinaan, saatavuuteen ja kierrättämiseen.

Liikenteen sähköistymisen lisäksi koko energiakentän muutos vauhdittaa akkutuotannon tarvetta eikä huomiotta voida jättää tiedonkulun sähköistymistä. Akkuja tarvitaan niin kerrostalojen energiavarastoina kuin lisääntyvän informaatioteknologiankin tarpeisiin. Tämä herättää kysymyksen raaka-aineiden riittävyydestä. Kongon pahamaineiset kobolttikaivokset ovat taas nostaneet huolta tuotantoketjujen vastuullisuudesta. EU:ssa pulmaan ollaan tarttumassa uudella akkuasetuksella, josta Suomi kestävän akkutuotannon ja akkujen kierrätyksen edelläkävijänä voi hyötyä.