Etlan tut­ki­mus: Kiinan vien­ti­kil­pai­lu on vä­hen­tä­nyt suo­ma­lais­yri­tys­ten ko­ko­nais­vien­nin arvoa – Yri­tyk­set ovat las­ke­neet tuo­te­hin­to­ja, jotta voivat säi­lyt­tää mark­ki­na­osuu­ten­sa

Kilpailun kiristyessä yritykset keskittyvät tärkeimpiin vientituotteisiinsa.

Aki Kangasharjun johtama Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla julkisti torstaina tutkimuksen, jossa kävi ilmi Kiinan kilpailun vaikutus suomalaisille yrityksille.
Aki Kangasharjun johtama Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla julkisti torstaina tutkimuksen, jossa kävi ilmi Kiinan kilpailun vaikutus suomalaisille yrityksille.
Kuva: Silja Viitala

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan tuoreen tutkimuksen mukaan Kiinan vientikilpailu on vaikuttanut suomalaisyrityksiinkin. Kiinan kasvava vientikilpailu on vähentänyt suomalaisyritysten kokonaisviennin arvoa, koska yritykset ovat laskeneet tuotteiden hintoja.

Yritykset laskevat tuotehintoja, jotta markkinaosuudet voitaisiin säilyttää. Etlan tutkimuksen mukaan hintavaikutus on suurempi tuotteille, jotka kilpailevat ennemmin hinnoilla kuin laadulla tai brändillä. Kilpailun kiristyessä yritykset muuttavat myös vientituotteiden valikoimaansa ja keskittyvät tärkeimpiin vientituotteisiinsa. Vähemmän tärkeiden tuotteiden viennistä luovuttiin kokonaan niillä markkinoilla, joilla Kiinan kilpailu kiristyi.

Laadulla kilpailevat tuotteet menestyvät kilpailussa paremmin

Lisääntynyt kilpailu uhkaa nyt myös pidemmälle jalostettuja tuotteita, jotka ovat tärkeitä vientituotteita niin Suomelle kuin muillekin kehittyneille talouksille. Kiinan vientikilpailu syrjäyttää jo suomalaisten tuotteiden vientiä niissä maissa, joihin molemmat maat vievät samoja tuotteita.

– Olisikin tärkeää, että politiikkatoimet keskittyisivät tukemaan esimerkiksi laadulla ja brändillä kilpailevien hyödykkeiden tuotannon ja viennin kasvua, Etlan tutkimuspäällikkö Katariina Nilsson Hakkala korostaa.

Ominaisuuksilla, kuten laatu, brändi ja yrityskohtainen osaaminen, kilpailevat tuotteet menestyvät paremmin vientikilpailussa hintoja laskematta. Näissä tuotteissa myös kotimaisen arvonlisän osuus on korkeampi.

Tutkimus - ja tuotekehitys auttaa yrityksiä

Kiinan kasvavan viennin uhkaa suomalaisyrityksille voidaankin torjua parhaiten tutkimus- ja kehittämistoiminnalla, joka tähtää korkean arvonlisän tuotteiden tuotantoon ja vientiin.

– Tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien jatkuva tukeminen sekä yrityksissä että julkisella sektorilla on yksi tärkeimmistä politiikkatoimista, joka synnyttää uusia kilpailukykyisiä korkean osaamisen vientituotteita, Nilsson Hakkala sanoo tiedotteessa.s