Äänestys: Mikä on Sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma – äänestä ja osal­lis­tu ar­von­taan

Tilaajille

Es­to­nian hylyn tut­ki­jat: "Uusi ha­vain­to au­to­kan­nen ovista haastaa vi­ral­li­sen version ta­pah­tu­mis­ta"

Estonia-laivan hautapaikalla työskentelevä yksityinen tutkimusryhmä on ilmoittanut ensimmäisestä merkittävästä havainnosta. Tutkimuksia johtava Margus Kurm kertoo Itämerellä töitä seuraavalle virolaiselle Postimees-lehdelle, että tieto autokannen suljetuista ovista on ristiriidassa aiempien virallisten tutkintaraporttien kanssa.

Estonian keulaportti nostettiin merestä Utön lähistöllä loppuvuodesta 1994. Nykyisillä välineillä on 27 vuotta turman jälkeen mahdollista tehdä aiempaa tarkempia havaintoja uppoamispaikalta.
Estonian keulaportti nostettiin merestä Utön lähistöllä loppuvuodesta 1994. Nykyisillä välineillä on 27 vuotta turman jälkeen mahdollista tehdä aiempaa tarkempia havaintoja uppoamispaikalta.
Kuva: Veikko Wahlroos

Estonian uppoamispaikalla työskentelevä tutkimusryhmä kertoo tehneensä ensimmäisiä huomattavia havaintoja. Hylyllä suoritetuista robottikuvauksista käy ilmi, että ainakin kaksi autokannelle johtavista raskaista ovista on kiinni.

Tutkimusryhmää johtava virolainen ex-valtakunnansyyttäjä Margus Kurm kertoo maan suurimmalle sanomalehdelle, Postimees-lehdelle, että ovia on autokannen molemmilla puolilla kaikkiaan 16. Nyt medialle esitellyistä värikuvista näkyy, että ainakin kaksi niistä on ehjiä ja kiinni.