Tasavallan presidentti on myöntänyt Esko Lotvoselle maakuntaneuvoksen arvonimen. Lotvonen toimi työurallaan viimeksi Rovaniemen kaupunginjohtajana kahdeksan vuoden ajan. Hän jäi eläkkeelle tänä syksynä.
– Lotvosen aikana Rovaniemen profiili kehittyvänä arktisena pääkaupunkina on vahvistunut merkittävästi. Kaupunginjohtajana hän on tehnyt laajaa yhteistyötä muun muassa Lapin korkeakoulukonsernin, Arktisen keskuksen ja ulkoministeriön kanssa ja vahvistanut siten Rovaniemen kansallista ja kansainvälistä asemaa, kaupunki perustelee tiedotteessaan.