Koronarajoitukset: Ko­ro­na­mi­nis­te­ri­työ­ryh­mä pidensi ruo­ka­ra­vin­to­loi­den au­ki­olo­ai­ko­ja kol­mel­la tun­nil­la – mi­nis­te­reil­lä haluja jatkaa ra­joi­tus­ten ke­ven­tä­mis­tä myös esi­mer­kik­si teat­te­reis­sa ja kun­to­sa­leil­la

Tilaajille

Elo­ku­va­oh­jaa­ja Hamy Ramezan kir­joit­ti synkkiä ta­ri­noi­ta pa­ko­lai­suu­des­taan, kunnes palasi lap­suu­den­muis­toi­hin­sa ja löysi hyvän ih­mi­sis­sä

Hamy Ramezan palasi Ensilumi-esikoiselokuvassaan tunteisiin, joita koki perheensä pakomatkalla Iranista Suomeen 1980-luvulla.

Hamy Ramezanin esikoisfiktio Ensilumi perustuu hänen omiin tunnekokemuksiinsa 1980-luvun lopulla, kun hänen perheensä pakeni Iranista muutaman mutkan kautta Suomeen.
Hamy Ramezanin esikoisfiktio Ensilumi perustuu hänen omiin tunnekokemuksiinsa 1980-luvun lopulla, kun hänen perheensä pakeni Iranista muutaman mutkan kautta Suomeen.
Kuva: Anssi Juntto

Suomalais-iranilainen elokuvaohjaaja Hamy Ramezan halusi tehdä ensimmäisen pitkän fiktioelokuvansa siitä, kun hänen perheensä pakeni Iranista 1980-luvulla.

Perjantaina teatterikierroksensa aloittavan Ensilumi-elokuvan lopullinen muoto oli kuitenkin pitkän tien takana. Viiden vuoden takaisen pakolaisaallon myötä aihe politisoitui, ja sitä muutenkin ruvettiin käsittelemään paljon.