Varoitukset: Met­sä­pa­lo­va­roi­tus on voi­mas­sa koko maassa – avo­tu­len teko va­roi­tuk­sen aikana on kiel­let­tyä

kolumni: Uusiin ta­loi­hin lisää pyö­rä­ti­laa, miten van­hoi­hin? – Si­joi­tus pyö­rä­va­ras­toi­hin voi nostaa talon arvoa

Tilaajille

Au­to­kou­lu­liit­to: Ajo­kort­ti­lain uu­dis­tus yk­sin­ker­tais­ti ope­tus­ta lii­kaa­kin – si­mu­laat­to­ri­har­joit­te­lul­la on kor­vat­tu ajo-ope­tus­ta lii­ken­tees­sä, ja seu­rauk­set alkavat näkyä

Jopa puolet pakollisesta ajoharjoittelusta voi nykyään tehdä ajosimulaattorilla. Suomen Autokoululiiton puheenjohtajan Jukka Kiviniemen mielestä simulaattori on hyvä lisä opetukseen, mutta sillä ei pitäisi korvata varsinaisia ajotunteja. Ajokortin suosio on ollut 2010-luvulla laskussa, mutta alueelliset erot ovat suuret.

Puolet autokoulun pakollisesta ajoharjoittelusta voi ajaa nykyään simulaattorilla. Kuvassa kuljettajantutkintoa suorittavia Meilahden Autokoulun oppilaita simulaattoritunnilla.
Puolet autokoulun pakollisesta ajoharjoittelusta voi ajaa nykyään simulaattorilla. Kuvassa kuljettajantutkintoa suorittavia Meilahden Autokoulun oppilaita simulaattoritunnilla.
Kuva: Arttu Laitala

Kerrostalon liikehuoneistossa on useita simulaattoreita, joiden tuoleissa istujat kääntävät rattia ja vaihtavat vaihteita keskittynyt ilme kasvoilla. Voisi luulla, että olemme saapuneet pelisaliin.

Helsingissä Meilahden Autokoulussa on menossa ajo-opetuksen simulaattoritunti, jossa ajoneuvon hallintaan ja liikennesääntöihin tutustuu seitsemän nuorta. Yhden oppilaan ruudulla autoa sovitetaan varovaisesti parkkiruutuun, toinen ajelee pitkin taajamaa ja kolmas ohjaa autoa keskittyneesti pimeässä talvi-illassa.