Murheellisena luin Pelkosenniemen kunnanvaltuuston puheenjohtajan Kati Nenosen vastausta (LK 28.2.) esityksiäni kohtaan. Hän syyttää minua, kuntalaisten valitsemaa luottamushenkilöä, kunnanjohtajan valinnan tahallisesta sabotoinnista, bulvaanina toimimisesta sekä eripuran ja disinformaation levittämisestä.
Kaiken tämän lisäksi puheenjohtaja mustamaalaa minut syyttämällä valheellisesti somekirjoittelusta. En ole kirjoittanut sosiaalisten medioiden alustoihin mitään kuntaan, enkä politiikkaan liittyvää.
Nenosen ulostulo halventaa tehtävän institutionaalista asemaa ja poikkeaa räikeästi puheenjohtajalle edellytettävästä kunnioittavasta käytöksestä. Kunnioituksen puute ja puolueellisuus osaa valtuutettuja kohtaan kuuluu myös nauhalla ja se on ollut vaivana koko valtuustokauden. Mietin, ylittyykö hänen kirjoituksessa jo kunnianloukkausrikoksen tunnusmerkistö?
Pelkosenniemen tulisi viipymättä päivittää kunnan eettiset ohjeet ja epäasiallisen käyttäytymisen säännöt. Ne koskevat myös valtuuston puheenjohtajaa. Seuraavalla valtuustokaudella on oltava nollatoleranssi kiusaamiselle.