Asiak­kaat toi­voi­vat las­ten­vaa­te­lii­ket­tä Kemiin – ”Emme ole ka­tu­neet päi­vää­kään sitä, että pää­tim­me alkaa yrit­tä­jik­si"

Heli Dianoff ja Sanna Palo olivat olleet työkavereita ja ystäviä jo vuosia ennen kuin he perustivat yhteisen muotialan yrityksen.
Heli Dianoff ja Sanna Palo olivat olleet työkavereita ja ystäviä jo vuosia ennen kuin he perustivat yhteisen muotialan yrityksen.
Kuva: Taina Nuutinen-Kallio

Sanna Palo ja Heli Dianoff ovat tunteneet toisensa jo kymmeniä vuosia. Heidän ystävyytensä alkoi urheilukaupasta, jossa molemmat toimivat myyjinä. Viisi vuotta sitten naiset tekivät harppauksen ja alkoivat yrittäjiksi muotialalle, Subway-vaateliikkeen pitäjiksi.

– Emme ole katuneet päivääkään sitä, että päätimme alkaa yrittäjiksi. Tässä työssä saa toteuttaa itseään joka päivä. Emme kuulu mihinkään ketjuun, joten meillä on vapaus tehdä liikkeestämme sellainen kuin haluamme, Palo toteaa.

Dianoff kertoo, että muotiala poikkeaa selkeästi urheilualasta.

–Urheilukaupassa sesonkeja on vähän. Muotikaupassa taas tilauksia tehdään lähes joka viikko ja valikoima muuttuu usein, Dianoff vertaa.

Viimeiset viikot yrittäjäkaksikolla on pitänyt kiireitä, sillä he ovat laittaneet uutta myymälätilaansa uuteen uskoon. Prima-talossa sijainnut Kemin Kosmetiikka lopetti toimintansa, kun sen yrittäjä perusti yrityksen Tornioon. Tyhjentyneestä liiketilasta innostuneet Palo ja Dianoff näkivät tilaisuutensa koittaneen: he laajensivat myymäläänsä ja ottivat valikoimaan lasten vaatteita.

– Asiakkaat ovat toivoneet sitä, että ryhtyisimme myymään vaatteita myös lapsille. Ensi alkuun otamme valikoimiimme kouluikäisten lasten vaatteita, Palo kertoo.

Palo ja Dianoff kertovat, että lapset ja nuoret ovat usein muotitietoisia ja varsin rohkeita pukeutujia. Muotia seurataan sosiaalisesta mediasta, ja kauppiaan pitää kyetä vastaamaan nopeasti muuttuviin virtauksiin.

Yrittäjät ovat huomanneet, että tytöissä ja pojissa on jonkin verran eroja pukeutujina.

– Poika- ja miesasiakkaat pitävät enemmän väreistä. Tuntuu, että tytöt ja naiset suosivat enemmän mustaa. Jos valikoimiimme tulee esimerkiksi punaisia miesten vaatteita, niin ne menevät heti, naiset kertovat.