Virusmuunnos: Hal­li­tus kieltää maa­han­tu­lon seit­se­mäs­tä ete­läi­sen Afrikan maasta – Suomen kan­sa­lai­set ja Suo­mes­sa va­ki­nai­ses­ti asuvat saavat aina palata

Maanjäristykset: Utsjoen tä­räh­te­lyt var­mis­tui­vat maan­jä­ris­tyk­sek­si –  jä­ris­tys­kes­kus oli Norjan puo­lel­la 13,6 ki­lo­met­rin sy­vyy­des­sä

Äänestys: Mikä on Sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma – äänestä ja osal­lis­tu ar­von­taan

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Aris­to­tee­lis­ta jä­mäk­kyyt­tä kouluun

Silloin kun asiantuntija kertoo asiasta niin kuin psykiatri Jorma Laitinen koulukiusaamisesta (LK 10.3.), se pysähdyttää koulussa työskentelevän ja palauttaa mieliin omat nuoruudenkokemukset. En ollut korstojen ”nyrkkeilysäkki”, vaan annoin kiusaajalle jopa nyrkistä, muttei se minuun kohdistunutta kiusaamista lopettanut, koska se oli henkistä väkivaltaa ja vaikutuksiltaan elinikäni mittainen johtaen koulunkäyntini keskeytymiseen ja lukion suorittamiseen yksityisoppilaana.

Laitisen neuvo koulukiusaamisen taltuttamiselle on jämäkkyys kohdistaen sen erityisesti rehtoriin. Jämäkkyys on mainio sana. Se on aristoteelisesti ajatellen juuri lepsuilun ja autoritäärisyyden välimaastossa kuitenkin niin, että se johtaa auktoriteetin syntyyn, ei vain rehtoria, vaan koko kouluyhteisössä opettajina ja heitä avustavina toimivia kohtaan. Tällöin myös mahdollisuus kouluyhteisön kannalta tärkeimpään päämäärään eli eettisyyteen, hyvän edistämiseen, mahdollistuu.