Tähtijuttu: Lappi on Naton sol­mu­koh­ta, sanoo Ul­ko­po­liit­ti­sen ins­ti­tuu­tin johtaja Mika Aaltola

Kysely: Var­jos­taa­ko korona pik­ku­jou­lu­ja? Osal­lis­tu Lapin Kansan net­ti­ky­se­lyyn

Linnan juhlat: Saitko kutsun Linnan juh­liin? Il­mi­an­na itsesi tai tut­ta­va­si Lapin Kansan toi­mi­tuk­sel­le

Äänestys: Mikä on vuoden 2022 sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma?

Tilaajille

Ana­lyy­si: Ke­vy­tau­to kuu­los­ti hyvältä ideal­ta, kunnes EU älähti

EU-komissio esittää puolen tusinaa huomautusta suomalaisten lempihankkeesta. Vaatimukset ovat kovia – tai tulkinnanvaraisia. Lue koko komission lähettämä pitkä lista perusteluja, joiden vuoksi asiaa voidaan puida vielä EU-tuomioistuimessa.

Harvoin jos koskaan on Juha Sipilän hallitus saanut osakseen niin paljon hyväksyvää hyrinää eduskunnassa kuin tiistaina 9. lokakuuta.

Tuolloin parlamentin lähetekeskusteluun saapui esitys, jonka perusteella Suomessa otettaisiin käyttöön uusi ajoneuvoryhmä, nopeudeltaan rajoitetut kevytautot. Käytännössä ne korvaisivat nykyiset mopoautot nuorten liikkumisvälineenä.

Keskustelu polveili tutuissa teemoissa. Olisiko kevytauton oikea nopeus hallituksen esittämä 45 vai monien kannattama 60 kilometriä tunnissa? Miten virittely estetään? Mitä lisääntyvä autoistuminen vaikuttaisi liikenteen päästöihin ja nuorten liikkumistottumuksiin? Kärsisikö joukkoliikenne? Paranisiko turvallisuus oikeasti?

Moni edustaja oli ehkä varauksellinen, mutta intohimoisia puolustajia mopoautot eivät juuri Arkadianmäeltä löytäneet.

"Kertaakaan ei ole lakiesityksen kannattaminen tuntunut niin hyvältä kuin se nyt tuntuu", sinisten ryhmän kansanedustaja Reijo Hongisto ylisti.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.