siitepöly: Koivun sii­te­pö­ly vaivaa jo La­pis­sa­kin, mutta voi­mak­kain vaihe on vielä edessä

tulvat: Kaa­re­su­van­nos­sa tulviva Muo­nion­jo­ki saattaa kat­kais­ta Ruotsin ra­ja­tien maa­nan­tai­na tai tiis­tai­na

WRC-au­to­jen ai­ka­kau­si päättyy Monzaan - Ja­ri-Mat­ti Latvala myön­tää, että paljon muuttuu

Keskilukko poistuu, keppivaihde palaa, autosta tulee raskaampi ja kömpelömpi, hetkittäin käytössä 100 hevosvoimaa lisää.

Monza
Nykyiset WRC-autot pölistävät viimeiset kivet renkaistaan perjantaista sunnuntaihin Monzan MM-rallissa Italiassa. Ensi kaudella MM-sarja kisataan hybridiautoilla.
Nykyiset WRC-autot pölistävät viimeiset kivet renkaistaan perjantaista sunnuntaihin Monzan MM-rallissa Italiassa. Ensi kaudella MM-sarja kisataan hybridiautoilla.
Kuva: Toyota/McKlein

Yksi aikakausi rallin MM-sarjan historiassa päättyy viikonloppuna kauden 2021 viimeisessä osakilpailussa Monzassa. Vuonna 2017 sarjaan tulleet WRC-kilpurit jäävät historiaan, ja ensi vuonna lähtöviivalla nähdään hybriditeknologialla toimivat Rally1-autot.

Uutta kalustoa on testattu vimmatusti syksyn mittaan, sillä uusi kausi käynnistyy jo tammikuussa Monte Carlosta.

Mikä sitten muuttuu? Annetaan MM-sarjan intohimoisimman persoonan vastata.

– Rallihybridissä on sama polttomoottori kuin nykyisissä autoissa. Isoin ero on tietenkin hybridiyksikkö, joka tuo lisää energiaa. Siitä voi saada hetkellisesti noin 100 hevosvoimaa lisää tehoa, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala taustoittaa STT:lle.

– Lisäenergiaa ei kuitenkaan ole käytössä koko ajan, vaan tiettyinä hetkinä erikoiskokeen aikana. Akkua ladataan jarrutuksissa, ja sitten kun mennään kaasulle, tulee potkua lisää.

Tuota potkua myös tallipäällikkö on päässyt kokemaan tiimin testikuskin Juho Hännisen kyydissä.

– Kun mennään kaasulle, sen tuntee pamauksena selässä. Se on vähän kuin vanhassa Audi Quattrossa, kun turbo pääsi alueelle. Se lyö kunnolla selän penkkiin, ja sitten mennään.

Tekniikkaa supistuu rajusti

Teknisiä uudistuksia uusiin Rally1-kilpureihin tulee rutkasti, eivätkä kaikki niistä ole olleet nykykuskien mieleen. Kansainvälinen autoliitto FIA ja MM-sarjan promoottori pyrkivät tekniikan yksinkertaistamisella kulukuuriin, mutta uudet autot maksavat silti jopa enemmän kuin vanhat WRC-autot.

– Akut tuovat autoon 100 kiloa lisää painoa, jonka myötä autosta tulee kömpelömpi. Keskilukko poistetaan, mikä tekee taas autosta jäykemmän. Rattivaihteet muutetaan mekaaniseen keppiin, aerodynamiikkaa poistetaan ja auton joustomatkaa rajoitetaan. Nämä kaikki yhdessä tarkoittavat, että auto tulee olemaan vähän hitaampi ja vähän vaikeampi ajaa, Latvala pohtii.

– Katsojan kannalta pitäisi tosin olla aika näyttävää menemistä. Tietysti osalle kuskeista muutokset voivat sopia tosi hyvin ja toisilla voi olla vaikeuksia sopeutua.

Rally1-hybridit muistuttava teknisiltä ominaisuuksiltaan alemman kategorian R5-luokituksen autoja.

– Niille kuljettajille, jotka ovat tottuneet ajamaan keskilukolla, nöyrällä autolla, joka ei aliohjaa, voi tuleva kausi tuoda pientä haastetta. Auto ei tule kääntymään niin hyvin, kun keskilukkoa ei ole. Esimerkiksi Esapekalle (Lappi) uusien autojen pitäisi sopia hyvin, Latvala huomauttaa.

Ranskalainen Sebastien Ogier on tukevasti kiinni MM-sarjan mestaruudessa. Ensi kaudella hänestä tulee osa-aikakuljettaja.
Ranskalainen Sebastien Ogier on tukevasti kiinni MM-sarjan mestaruudessa. Ensi kaudella hänestä tulee osa-aikakuljettaja.
Kuva: Toyota Gazoo Racing

Ogier osaika-eläkkeelle mestarina

Toyotan Sebastien Ogier lähtee Monzan MM-ralliin tavoittelemaan uransa kahdeksatta maailmanmestaruutta, jonka myötä ranskalaistähti voi jäädä hyvillä mielin osa-aikaeläkkeelle. Ero ainoaan uhkaajaan tallikaveri Elfyn Evansiin on 17 pistettä.

– On minulla ollut paljon stressaavampia tilanteita aiemmin urallani. Minulla on kaikki kortit käsissäni, joten voin olla aika rennoin mielin, Ogier sanoo MM-sarjan tiedotteessa.

Latvalan johtama Toyota voittanee Monzassa myös valmistajien MM-tittelin ensi kertaa sitten vuoden 2018. Mestaruuden varmistamiseksi riittää, että yksi Yaris WRC pääsee maaliin saakka.

– Mestaruus olisi täydellinen tapa päättää tämä nykyisten WRC-autojen aikakausi. Moottoriurheilussa mikään ei ole kuitenkaan varmaa ennen kuin maaliin on päästy, Latvala toteaa.

Teemu Suninen WRC-Hyundain rattiin

Suomalaisista kärkikahinoihin odotetaan Kalle Rovanperän ohella Teemu Sunista, joka sai alleen Hyundain täysverisen WRC-auton. Syynä oli Ott Tänakin vetäytyminen päätöskisasta perhesyiden takia.

– Tämä on minulle hieno mahdollisuus. Noudatan tiimin antamia tavoitteita ja sovitan vauhtini siihen. Auto on minulle uusi, joten ottaa varmasti aikaa, että totun siihen. Heti ensimmäisten testien jälkeen tuli kuitenkin tunne, että tämä on voittaja-auto, Suninen kertoi tallin tiedotteessa.

– Monzassa on paljon pidonvaihteluita ja myös ajorytmi vaihtelee. Erot vuoristo- ja ratapätkien välillä ovat aika suuret. Se on kuitenkin upea tapa päättää kausi, Suninen totesi.

Yle näyttää rallin MM-sarjan päätöksen Monzasta seuraavasti: Perjantai 19.11. klo 12.00 TV2  EK  4,

klo 21.50 TV2  Huippuhetket. Lauantai 20.11.  klo  8.30 Areena EK  8, TV1 klo 12.00 EK 10, TV2  klo 21.00 Huippuhetket. Sunnuntai 21.11. TV1 klo 11.00 EK 15, TV1 klo 13.00 Power Stage.

MM-ralli

Pistetilanteet

Kuljettajat: 1) Sebastien Ogier Toyota 204, 2) Elfyn Evans Toyota 187, 3) Thierry Neuville Hyundai 159, 4) Kalle Rovanperä Toyota 140, 5) Ott Tänak Hyundai 128, 6) Craig Breen Hyundai 76, 7) Takamoto Katsuta Toyota 68, 8) Dani Sordo Hyundai 63, 9) Gus Greensmith M-Sport Ford 60, 10) Adrien Fourmaux M-Sport Ford 42, 11) Esapekka Lappi VW/Toyota 22, 12) Teemu Suninen M-Sport Ford/Hyundai 21, 13) Mads Östberg Citroen 15.

Tallit: 1) Toyota Gazoo Racing WRT 474, 2) Hyundai Shell Mobis WRT 427, 3) M-Sport Ford WRT 187.

MM-sarjasta ajamatta enää Monzan MM-ralli 19.-21.11.