Kolumni

Väistin plösähtämisen herkuttelupäivän avulla

Henri Anundi teki hiljaisen uudenvuodenlupauksen ja korjasi ruokailutottumuksiaan. Värikkäämmillä annoksilla paino putosi ja jaksaminen parani. Oletko itse suunnitellut samaa? Lue raportti ja vinkit pitkän projektin ensimmäiseltä väliaikapisteeltä.


Uuden Rovaniemen kolumnisti Henri Anundi on kahden pienen lapsen isä, joka lepäilee rovaniemeläisessä mainostoimistossa arkisin.
Uuden Rovaniemen kolumnisti Henri Anundi on kahden pienen lapsen isä, joka lepäilee rovaniemeläisessä mainostoimistossa arkisin.

Näpyttelen tätä shortseissa terassilla ja äimistelen, kuinka muutama viikko sitten ajelin pyörällä joen jäällä. Luonnon ja olosuhteiden jatkuva muutostila on Lapin hienoimpia juttuja.

Muutos ikkunan ulkopuolella ei ole siirtynyt lautaselleni. Maisema elää, mutta kuollut eläin edessäni on pysynyt käristettynä ja kermalla hunnutettuna ensilumesta juhannukseen. Arjen munaravissa annos on usein hankittu puoli- tai kokonaan valmiina.

Ja se taas on siirtynyt vyötärölle.

Uudenvuodenaattona mietin viime kesää ja neljää vuodenaikaa, jotka välissä hujahtivat. Tein hiljaisen lupauksen: vuonna 2020 joku muu kuin mässäily olisi lempiharrastukseni. Olo oli väsynyt, pöhöttynyt ja tylsistynyt. Joko antaisin periksi ja plösähtäisin lopullisesti, tai seuraava hujaus menisi uusilla syömätavoilla.

Uudenvuodenpäivänä korvasin perunamuusin vihanneksilla. Jokainen ateria tuli tehdä itse: runsas vihannes- tai kasvispohja, päälle proteiinia ja täysjyvähiilihydraattia. Koristelu lisukkeella, joka ei ole majoneesia.

"Painan nyt kymmenen kiloa vähemmän kuin jouluna. Olen vireämpi, vaikka pari pientä riiviötä koettelee terhakkuutta ajoittain."

Painan nyt kymmenen kiloa vähemmän kuin jouluna. Olen vireämpi, vaikka pari pientä riiviötä koettelee terhakkuutta ajoittain. Puolison hyppääminen vankkureihin oli tärkeää. Tsemppasimme toisiamme heikkoina hetkinä ja teimme uudesta elämäntavastamme ykkösprioriteetin. Okei, lapset menivät täpärästi edelle.

Erityisesti yksi asia on auttanut meitä skarppaamaan: viikoittainen herkuttelupäivä. Meillä se yleensä asettuu lauantaille – luterilaisesti noudatetun viikon jälkeen syödään pitsaa ja jäätelöä, juodaan limua ja saunaolutta. Palkinnoksi saa saman pöhöttyneen olon, minkä vuoksi elämäntaparemontti alun perin alkoi. Sillä jaksaa syödä hyvin taas viikon.

Syömme nimenomaan hyvin: hyvältä maistuvia ruokia. Ne ovat värikkäämpiä kuin ennen.

Mikäli pohdit elämäntaparemonttia tai painonhallintaa, annan viiden pennin neuvoni: Tee se. Pysy jämynä, mutta älä stressaa. Syö pääosin hyvin – ajoittainen ratsailta tippuminen ei ole katastrofi, takaisin hevosen selkään vain. Nauti syömisestä; tee terveellisistä aineksista hyvänmakuisia ruokia. Ai millaisia? KVG.

Sanon, ennen kuin sinä ehdit: todellinen haaste on pitää paremmat elintavat pysyvästi. Kyllä, tämä on pitkänmatkanjuoksua. Itse olen ensimmäisellä väliaikapisteellä, minulle sopivassa vauhdissa. Jokainen keventää tyylillään.

Aurinko helottaa ja mittari näyttää +26 astetta. Pyöräilen vaaran laelle nauttimaan oluen. Se on ihan OK. Kunhan muistaa tuoda tölkin takaisin.