Uusi Rovaniemi

Jäämerentie suljetaan läpikulkuliikenteeltä kesäkuussa – liikennevirta ohjataan Nelostielle

Tien kunnostustyöt ja alikulkusillan remontti sulkevat osuuden Jäämerentiestä Rovaniemellä lokakuuhun asti.

Pekka Aho
Pallarintiellä kunnostuksessa oleva alikulkusilta on liikenteelle auki lähes koko urakan ajan.

Pallarintiellä kunnostuksessa oleva alikulkusilta on liikenteelle auki lähes koko urakan ajan.

Anni Happonen

Mittavat tietyöurakat sulkevat Jäämerentien Jätkänkynttilän ja Suutarinkorvan sillan välisen osuuden läpiajoliikenteeltä kesäkuun alussa.

Kajaanintien ja Lossintien välillä oikealle kääntyvien kaistaa jatketaan, minkä lisäksi Jäämerentien toisessa päässä Pallarintiellä uusitaan alikulkusilta.

– Jäämerentiellä alkaa kaksi suurta urakkaa, joten töiden helpottamiseksi on tarpeen sulkea koko tienpätkä läpikulkuliikenteeltä, kertoo suunnittelupäällikkö Aku Raappana Rovaniemen kaupungin yhdyskuntatekniikasta.

Läpikulkuliikenne Jätkänkynttilältä Suutarinkorvan sillalle katkaistaan kesäkuun alussa. Tie pysyy suljettuna lokakuun loppuun asti.

Asuintonteille kulkeminen ja kevytliikenne sallitaan, muu liikenne ohjataan kulkevaksi Nelostien kautta.

– Suurin liikennevirta Jäämerentiellä on Nivavaarasta keskustaan ja sairaalan suuntaan kulkeva liikenne. Tämä virta ohjataan Nelostielle, Raappana sanoo.

Miila Kankaanranta

Kajaanintien ja Lossintien välinen katuosuus peruskorjataan ja vesiputket uusitaan kesän aikana.

Sen lisäksi Jätkänkynttilälle johtavaa ajokaistaa jatketaan. Kaistan pidennyksen tarkoituksena on purkaa Jätkänkynttilän kupeessa olevan risteyksen ruuhkautumista.

– Urheiluopistolle iltaisin kulkeva liikenne tukkii risteyksen ja keskustan suuntaan kääntyvät joutuvat odottamaan jonon jatkona, kertoo rakennuspäällikkö Jani Riihiniemi kaupungin yhdyskuntatekniikan yksiköstä.

Urakoitsija aloittaa alustavat työt Jäämerentiellä jo ensi viikolla. Kaupunki tiedottaa liikenteen rajoittamisen tarkemmasta aikataulusta loppuviikon aikana.

– Kesäkuussa vesihuoltotyöt aiheuttavat tielle isoja kaivantoja, minkä vuoksi läpikulkuliikenne katkaistaan, Riihiniemi sanoo.

Linja-autot liikennöivät Jäämerentiellä normaalisti 5.6. asti, jonka jälkeen liikennöinti tieosuudella päättyy. Bussit kulkevat Jäämerentiellä jälleen 6.8. alkaen.

– Bussiliikenne lakkaisi alueella muutenkin kesäkuukausien ajaksi, joten tietyöt eivät varsinaisesti aiheuta muutoksia aikatauluihin, Riihiniemi sanoo.

Pekka Aho

Näin ahdas sillan kulkuaukko on nyt. Uudistustöiden myötä Posiontien sillan alikulkukorkeus nousee 4,2 metristä 4,8 metriin. Myös ajotie levenee siten, että jatkossa raskaat ajoneuvot ja henkilöautot mahtuvat kulkemaan sillan ali yhtä aikaa ongelmitta.

Jäämerentien toisessa päässä, Suutarinkorvan sillan kupeessa on jo aloitettu Posiontien alikulkusillan sekä Pallarintien tieosuuksien kunnostus. Rakennustyöt tulevat päätökseen vuoden lopussa.

Urakan aikana Posiontien alikulkusillan tilalle rakennetaan kokonaan uusi silta ja nykyinen palkkisilta korvataan laattasillalla. Uusi silta rakennetaan kesän aikana nykyisen sillan viereen, minkä jälkeen vanha silta puretaan ja uusi tunkataan paikalleen.

Sillan uusimisen yhteydessä alikulkukorkeutta nostetaan ja kulkuaukkoa laajennetaan. Sillan alikulkukorkeus nousee 4,8 metriin nykyisestä 4,2 metristä. Tämä mahdollista korkeiden ajoneuvojen pääsyn Kemijoen ja Ounasvaaran väliselle alueelle.

Sillan ali kulkeva ajotie sekä risteyksen kääntymiskaistat levenevät. Samalla kevyenliikenteenväylät uusitaan.

– Tällä hetkellä silta-aukko on niin ahdas, että esimerkiksi linja-autot joutuvat pysähtymään ennen siltaa odottamaan henkilöautoja ja toisinpäin. Myös ahdas jalkakäytävä todella vaarallinen, kuvailee hankkeen projektipäällikkö Juhan Tyrväinen Väylävirastosta.

Itse sillan uusimista oli tarkoitus lykätä vielä muutamalla vuodella, mutta tieosuuksien kunnostuksen yhteydessä myös siltaremonttia päätettiin aikaistaa.

– Ensisijainen tarve-esitys koski sillan alitse kulkevia ahtaita tieosuuksia. On kuitenkin järkevää, että koko paketti saadaan kerralla kuntoon, Tyrväinen sanoo.

Pekka Aho

Posiontien alikulkusillan sekä Pallarintien ja Jäämerentien risteyksen kunnostus on aloitettu jo huhtikuussa. Projektipäällikkö Juhan Tyrväinen Väylävirastosta on tyytyväinen, kun huonokuntoinen silta ja ahdas risteys saadaan yhdellä kertaa kuntoon.

Uuden sillan käyttöönotto katkaisee Pallarintien liikenteen kahdeksi vuorokaudeksi elokuun lopulla. Katkon aikana Pallarintielle ja Koskenkylään pyrkivien autoilijoiden on kierrettävä Oikaraisen kautta. Asiasta tiedotetaan tarkemmin lähempänä ajankohtaa.

Kevyelle liikenteelle valmistuu kesäkuussa Suutarinkorvan sillan alta kulkeva korvaava puistotie, jonka on tarkoitus jäädä pysyvään käyttöön.

Junayhteydet Kemijärvelle korvataan todennäköisesti bussikyydeillä katkon aikana.

Muina aikoina sillan alikulkuliikenne tonteille ja kevytliikenne on auki koko urakan ajan. Tilapäiset liikennejärjestelyt hidastavat kuitenkin liikennöintiä Jäämerentiellä ja Pallarintiellä.

– Kunnostustöiden aikana sillan alta kulkeminen voi käydä entistä ahtaammaksi ja vaatii tarkkuutta ajoradalla, Tyrväinen sanoo.

Jäämerentie

Kunnostus alkaa ensi viikolla.

Kajaanintien ja Lossintien katuosuus peruskorjataan ja vesiputket uusitaan.

Oikealle kääntyvien kaistaa Jätkänkynttilän suuntaan jatketaan.

Jätkänkynttilän ja Suutarinkorvan sillan välinen tie suljetaan läpikulkuliikenteeltä kesäkuun ja lokakuun välillä.

Kustannusarvio: 1,7 milj. e.

Tilaaja: Rovaniemen kaupunki ja Napapiirin vesi Oy.

Urakoitsija: Napapiirin kuljetus.

Pallarintie

Urakka alkoi huhtikuussa, päättyy vuoden lopussa.

Alikulkusilta uusitaan, ajotietä levennetään ja tienreunoille rakennetaan kevyen liikenteen väylät.

Katkaisee Pallarintien liikenteen kahdeksi päiväksi viikolla 35.

Kustannusarvio: 2,8 milj. e.

Tilaaja: Väylävirasto. Tierakenteiden ja putkien kustannuksista vastaavat Rovaniemen kaupunki sekä Napapiirin vesi Oy.

Urakoitsija: Kreate Oy.


Kommentit (8)

  • Kuusamoon

    On entinen Posiontie, siksi Posiontien alikulkukäytävä.

  • Situra

    Onkohan urakoitsijan taustat varmennettu? Tosin silloin Napapiirin Vesi Oy olisi pudonnut pois automaattisesti.
    Ainakin Kreate Oy:n voitto on supistunut tilikaudella 2017.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös