pääkirjoitus: Kun­ta-alan työ­tais­te­lu on ve­ny­mäs­sä yli kesän, so­pu­jar­ru­na on so­li­daa­ri­suus­va­je

Toyo­ta-täh­det ajavat maail­man­mes­ta­ruu­des­ta Mon­zas­sa

Rovanperä: Tämä suunnitelma tuli tiimin puolelta, ja nyt mennään sen mukaan.

Monza
Toyotan Elfyn Evans pinkaisi Monzan MM-rallin kärkeen perjantain iltaerikoiskokeilla.
Toyotan Elfyn Evans pinkaisi Monzan MM-rallin kärkeen perjantain iltaerikoiskokeilla.
Kuva: Colin McMaster

Maailmanmestaruudesta kamppailevat Toyotan Sebastien Ogier ja Elfyn Evans käyvät kovaa taistelua Monzan MM-rallin voitosta.

Perjantain ajopäivän jälkeen Evans johtaa kisaa 1,4 sekunnin erolla Ogieriin, jolle tosin mikä tahansa palkintosija varmistaisi jo uran kahdeksannen mestaruuden. Kolmantena kisassa on Hyundain Thierry Neuville 21,6 sekuntia kärkeä perässä.

– Voitto olisi toki hieno juttu, mutta en ajattele sitä yhtään. Keskityn vain omaan tekemiseeni, enkä edes katso muiden aikoja. Yritän vain jatkaa näin, että voin varmistaa mestaruuden, Ogier totesi.

Toyotan Kalle Rovanperä körötteli maltillisesti koko perjantain. Rovanperän tehtävänä Monzassa on tuoda auto varmasti maaliin, jotta valmistajien MM-titteli varmistuu japanilaismerkille.

– Meillä on tilanne, että riittää, kun yksi auto tulee vain maaliin saakka. Tiimikavereilla on kovaa vääntöä, ja jos he pääsevät maaliin, toki mestaruus tulee myös niin. Me ajamme kuitenkin rauhassa pätkät läpi, että varmuudella yksi auto pääsee maaliin saakka, jos muille tapahtuu jotain, yhdeksäntenä oleva Rovanperä selvitti.

– Tämä suunnitelma tuli tiimin puolelta, ja nyt mennään sen mukaan. Toki se vähän harmittaa, kun ei saa ajaa kilpaa täysillä. Tämä on kuitenkin niin tärkeä asia tiimille, että ymmärrän sen täysin.

Suninen kiristi vauhtiaan

Teemu Suninen ajaa ensimmäistä kisaansa Hyundain WRC-autolla Monzassa. Varsinkin iltapäivän ratapätkillä Ford-kuski oli vaikeuksissa.

Seitsemän ajetun erikoiskokeen jälkeen Suninen on rallissa kahdeksantena.

– Ei ollut helppo päivä. Menetän liikaa aikaa jarrutuksissa, koska vähän epäröin liikaa. Varsinkin ratapätkillä tuli takkiin, Suninen sanoi.

– Tämä on osa oppimisprosessia. Se pitää muistaa. Jos saan huomenna (lauantaina) hyvän luoton, voin yrittää pari sijaa ajaa kiinni. On kuitenkin muistettava, että auto on tuotava yhtenä kappaleena maaliin.

Fordin Rally2-autolla debytoiva Jari Huttunen on avauspäivän jälkeen WRC2-luokassa toisella sijalla vain 5,3 sekuntia kärkitilasta.