Tornion pitää löytää oma wau!

Kelpaisiko illallinen gondolissa sadan metrin kokeudessa Tornionjoen yllä keskiyön auringossa tai revontulten loisteessa?

Tornion matkailun masterplan-kehittämissuunnitelma on loppusuoralla. Yrittäjät ja Tornion kaupungin edustajat ovat yhteisvoimin rakentaneet kehittämissuunnitelmaa puolentoista vuoden projektina, jonka työpajoissa vetovoimainvestoinneiksi esitettiin muun muassa Tornionjoen ylittävä gondolirata, Kukkolankosken ylittävä maisemasilta ja olutkylpylä. Saarihyppely Perämeren saaristossa on arktisen ympäristön ympärivuotinen tuote, jossa on myös luksusvaihtoehtoja.

Nimettyjä hankkeita pohdittiin seuraavassa työpajassa maankäytön kannalta. Esillä olivat Kukkolankoski, Toranda, saaristo ja keskusta Europan 14-alueineen ja rantabulevardeineen.

Projektikoordinaattori Katariina Huikarin mukaan esiin nousseet ideat on yleiskaavoituksen puitteissa mahdollista toteuttaa, esimerkiksi Kukkolankosken ylittävälle riippusillalle on yleiskaavassa varaus.

Kaupunki ei rakenna esille nostettuja hankkeita, vaan kaupungin rooli on luoda edellytykset hankkeiden toteuttamiselle muun muassa maankäytön suunnittelulla.

Yrittäjä Erkki Hanhirovan mukaan suurin asia masterplanissa on, että se tehdään.

– Tornion tyytyy luoda matkailijoille suunnattuja palveluja sekä joku oma wau!-juttu tukemaan kaikkea yritystoimintaa, joka on kytkeytynyt matkailuun.

Mikä on realistista toteuttaa? Siihen Hanhirovalla on vastaus.

– Vain fantastinen on realistista, hän sanoo.

Matkailun kasvua varten tarvitaan Hanhirovan mukaan Tornioon lisää hotelleja. Esimerkki löytyy läheltä.

– Kun Rovaniemelle suunniteltiin aikoinaan kahden hotellin rakentamista, Pohjanhovin hotellinjohtajan näkemys oli, että uudet hotellit ovat täysin turhia ja järjenvastaisia, koska Pohjanhovin käyttöaste oli vajaa. Miten on käynyt? Pohjanhovi meni konkurssiin, mutta Rovaniemestä tuli Lapin matkailun mekka. Rovaniemellä on Napapiiri ja joulupukki. Matkailijat voivat tulla Tornioon ja käydä tästä Napapiirillä, joulupukin luona, Jukkasjärvessä, Lumilinnassa tai kahdella jäänmurtajalla. Me olemme keskipiste, johon nämä kohteet ovat kytkettävissä . Se juna ei ole vielä mennyt, Hanhirova sanoo.

Hanhirova on visioinut oman waunsa. Se on Torandan ja Cape Eastin yhdistävä gondolivaijerirata Tornionjoen yli. Gongoli kulkee 100 metrin korkeudessa 1,5 kilometrin matkan. Lontoossa vastaava näköala on 97 metrin korkeudessa.

Gondolit kulkevat 12 kuukautta vuodessa, joten niissä voi nauttia keskiyön auringosta tai revontulista. Erilaiset konseptit, kuten Dining in the sky, saunagondoli tai kappeligondoli, tuovat lisäarvoa.

Illallisen 100 metrin korkeudessa, hitaasti liikkuvassa gondolissa voi aloittaa esimerkiksi Ruotsin puolella alkuruoalla, nauttia päivällisen Suomen puolella ja palata Ruotsin puolelle kahville ja konjakille.

Kappeligondolissa solmitaan avioliitto 100 metrin korkeudessa. Paikalle mahtuvat hääpari, pappi ja todistajat. Vihkiminen välitetään 365º-videokameralla häävieraille, jotka seuraavat toimitusta screenilta Cape Eastissa tai Torandassa.

Ajatus gondoleista lähti liikkeelle palaverissa Cape Eastin toimijoiden Tobias Lindforsin ja Kristoffer Lundströmin kanssa, kun nämä kysyivät, mitä pitäisi tehdä, että paikasta tulisi niin kuulista, että kaikki haluaisivat nähdä ja kokea sen.

– Siinä yhdistettäisiin kaksi kaavallisesti valmista isoa kokonaisuutta ja kaikki palvelut nivoutuisivat yhteen. Tällaista mahdollisuutta ei ole muualla. Kokonaisuudessa on kylpylät, caravan-alueet, kokoustiloja, ravintoloita, ulkoilualueita ja monia muita mahdollisuuksea. Kaikki tämä on alueella, jossa on noin 14 miljoonaa rajanylitystä vuodessa, Hanhirova listaa.

Lisäksi tulee Zipline, kahden vaijerin rata, jolla voi valjaiden varassa laskea Suomesta Ruotsiin ja takaisin. Suosittuja Ziplineja on Euroopassa paljon, mutta Torniossa saa noin kilometrin mittaisella radalla laskea maasta toiseen.

– Gondolirata on maailman sensaatio, jos se tänne tulee. Se vaatii Cape Eastin,Torandan ja monen eri tahon yhteistyötä. Meillä on resurssit lupien hankintaan ja esiselvitykseen. Kaavat ja rakennusoikeudet ovat valmiina, mutta se vaatii toisen ammattitaitoisen operoijan. Jääkiekossahan me näimme, että "ei se poka ole muuta ko tehä", kun yhdessä päätämme, Hanhirova sanoo.

Suuretkaan suunnitelmat eivät ole saaneet Hanhirovan uskoa horjumaan.

– Joka kerta, kun ajan Ikean parkkipaikan ohi, näen millaiseen ostovoimaan 150 kilometrin säteellä pystyy. Se on osoitus liikeideasta, johon uskoi alunperin vain kaksi miestä: Sven-Erik Bucht ja Ingvar Kamprad, Hanhirova perustelee.

– 30 vuotta sitten tiesin, millaisen aion tehdä Havatorista. Jo silloin minua pidettiin pörrönä. Nyt Havatorilla on 30 toimipaikkaa, 100 miljoonan euron liikevaihto ja 450 työpaikkaa.

Tornio

Matkailunmasterplan

Tavoitteena on laatia Tornion kaupungin matkailualan kokonaisvaltainen kehittämissuunnitelma.

Määritellään konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet kaupungin matkailualan kehittämiseksi ja sitoutetaan keskeiset toimijat niiden toteuttamiseen.

Kootaan kaupungin matkailun kehittämisen tietosisältö ja laaditaan havainnemateriaali, joka tukee päätöksentekoa, kaupungin matkailun liiketoimintasuunnittelua ja markkinointia sekä kaupungin kaavoitusta.

Matkailun masterplanin avulla halutaan saavuttaa sama matkailuelinkeinojen taso, kuin muuallakin Lapissa ja suunnitelman avulla määritellään kaupungin matkailuelinkeinojen mahdollistavat suuntalinjat, painopisteet ja resurssit.

Projekti on alkanut huhtikuussa 2018 ja päättyy syyskuussa 2019.

Budjetti Budjetti 166 472 euroa, josta EAKR- ja valtion rahoitus 116 530 euroa ja muu julkinen rahoitus 49 942 euroa.