Mainos

To­jo-Au­tos­ta sai uuden Toyotan en­sim­mäis­ten jou­kos­sa Suo­mes­sa - pal­ve­le­vaa au­to­kaup­paa takana jo 50 vuotta

50-vuotias Tojo-Auto tekee auton omistamisesta helppoa: laadukkaat autot ja palvelut löytyvät saman katon alta.

Elinikäinen asiakkuus. Toivo "Topi" Kauppinen (kesk.) on ollut Tojo-Auton asiakkaana firman alkuajoista asti. Asiakkuus Tojo-Autossa alkoi vuonna 1969, jolloin mukaan lähti upouusi, valkoinen Toyota Corona. Tojo-Auton toimitusjohtajana toimii nykyään Kimmo Aho (oik.) ja hallituksen puheenjohtajana Eljas Aho.
Elinikäinen asiakkuus. Toivo "Topi" Kauppinen (kesk.) on ollut Tojo-Auton asiakkaana firman alkuajoista asti. Asiakkuus Tojo-Autossa alkoi vuonna 1969, jolloin mukaan lähti upouusi, valkoinen Toyota Corona. Tojo-Auton toimitusjohtajana toimii nykyään Kimmo Aho (oik.) ja hallituksen puheenjohtajana Eljas Aho.
Kuva: Tojo-Auto

Kun 27-vuotias Toivo "Topi" Kauppinen asteli tammikuisena päivänä Tojo-Auton konttoriin autokaupoille, japanilainen Toyota oli Suomessa vielä melko tuntematon automerkki.

Elettiin vuotta 1969. Ensimmäiset Toyotat olivat saapuneet Suomeen vain neljä vuotta aikaisemmin.

Kauppiselle oli tärkeää, että auto on kestävä, hyvännäköinen ja ennen kaikkea nopea. Auton täytyi olla lujaa tekoa, koska soratiet olivat 60-70-lukujen taitteessa huonossa kunnossa.

Kansankadun Tojo-Autosta huristeltiinkin ulos uudella valkoisella Toyota Coronalla.

– Vaikka todella harva ajoi silloin Toyotaa, minä olin autosta aivan vakuuttunut, nyt 77-vuotias Kauppinen muistelee.

Tojo-Auton hallituksen puheenjohtaja Eljas Aho kertoo, että tuntemattomalla Toyotalla oli alkuaikoinaan Suomessa hullunkurinen maine.

– Esimerkiksi Topin ostamaa Coronaa kutsuttiin juustohöyläksi, Aho nauraa.

Hyvin pian Toyota alkoi kuitenkin vakiinnuttaa asemaansa suomalaisessa autobisneksessä. Vuonna 1969 Toyota-merkkisiä autoja rekisteröitiin jo liki 7500 kappaletta.

Kokonaisvaltaista palvelua jo 50 vuotta

Vuonna 1968 perustettu Tojo-Auto on yksi vanhimmista Toyota-jälleenmyyjistä Suomessa ja se palvelee tänä päivänä Rovaniemellä, Keminmaassa ja Sodankylässä.

Yrityksen toimintaan kuuluvat autokaupan lisäksi kokonaisvaltainen huolto- ja korjaamopalvelu, autovuokraamo sekä kattava varaosamyynti. Kaikki palvelut löytyvät mutkattomasti saman katon alta.

Tojo-Auton toimitusjohtajuus siirtyi tammikuussa Eljas Aholta hänen pojalleen Kimmo Aholle. Siirtymän myötä firmaa johdetaan nyt kolmannessa sukupolvessa.

Asiantuntijuutta jo 50 vuotta. Tojo-Autolla on ollut Toyota-edustus jo viisikymmentä vuotta. Firmalla on yksinoikeus Toyotaan toimipaikkakunnillaan Rovaniemellä, Keminmaassa sekä Sodankylässä. Kuvassa Tojo-Auton hallituksen puheenjohtaja Eljas Aho (vas.) sekä toimitusjohtaja Kimmo Aho.
Asiantuntijuutta jo 50 vuotta. Tojo-Autolla on ollut Toyota-edustus jo viisikymmentä vuotta. Firmalla on yksinoikeus Toyotaan toimipaikkakunnillaan Rovaniemellä, Keminmaassa sekä Sodankylässä. Kuvassa Tojo-Auton hallituksen puheenjohtaja Eljas Aho (vas.) sekä toimitusjohtaja Kimmo Aho.
Kuva: Tojo-Auto

Kimmo Aho kertoo, että yritys haluaa tehdä auton omistamisesta asiakkaalle mahdollisimman helppoa: tavoitteena on elinikäinen asiakkuus.

– Olemme toimineet 50 vuotta yhteistyössä Toyota kanssa, joten vanhat asiakkaat ovat oppineet luottamaan edustamaamme merkkiin sekä ammattitaitoiseen henkilöstöömme.

Toivo Kauppisen tapaan myös Guido Korteniemi on ollut Tojo-Auton asiakas firman alkuvuosista asti.

– Monissa paikoissa konttori tuntuu olevan suurempi kuin korjaamo, mutta kyllä täällä korjaamo on isompi, Korteniemi hymyilee.

Tulevaisuuden suunnannäyttäjä

Vuosikymmenten aikana autokauppa on Eljas Ahon mukaan muuttunut paljon. Paitsi, että kilpailu on koventunut, myös asiakkaiden laatutietoisuus on kasvanut.

Aho muistelee, että vielä viisikymmentä vuotta sitten auton omistaminen on monelle tärkeä osoitus elintasosta. Koeajoa ennen ostopäätöstä ei yleensä tehty.

– Tänä päivänä asiakkaat haluavat maksaa vain käytöstä, ja leasing-sopimukset ovatkin yleistyneet autokaupoissa. Omistaminen ei ole enää niin tärkeää.

Vielä 50-luvulla myydyt mallistot, kuten suomalaisten rakastama Toyota Corolla ja Land Cruiser, ovat edelleen valikoimassa. Autoissa käytetty teknologia onkin mennyt harppoen eteenpäin ja erityisesti hybridiominaisuudet jyräävät nyt automarkkinoilla.

Toyota toi suunnannäyttäjänä ensimmäiset hybridit valikoimaansa jo yli 20 vuotta sitten, ja nykyään kaikista merkin henkilöautoista on tarjolla myös hybridimalli.

– Ilmastokeskustelun myötä ihmiset arvostavat paitsi turvallisuutta ja polttoainetaloudellisuutta, myös vähäisiä CO2- ja pienhiukkaspäästöjä. Valtaosa myynnistämme koostuu nyt nimenomaan hybridiautoista, Kimmo Aho summaa.

Katso lisää vanhoja kuvia Tojo-Auton Facebookista >>



Corolla vuonna 1967 ja 2019. Ensimmäinen Toyota Corolla tuotiin Suomeen vuonna 1967. Corolla onkin kestosuosikki, joka on mallistossa edelleen. Nykyään automarkkinoita dominoivat hybridimallit, joita Toyotalla on tarjolla kaikista henkilöautoista. Tojo-Auton mainos Ilosanomat-lehdessä vuonna 1970. Tojo-Auto oli 60-luvun lopussa ensimmäisiä Toyotan maahantuojia Suomessa. 70-luvulla Tojo-Auton liiketilat siirtyivät Rovaniemellä Vapaudentielle. Nykyiselle paikalleen Rovaniemen Teollisuuskylään Tojo-Auto muutti 80-luvun lopulla. Tojo-Auton liiketilat sijaitsivat 60-luvun lopussa Rovaniemellä Kansankadulla. Täältä Toivo Kauppinen osti oman valkoisen Coronansa vuonna 1969.
Corolla vuonna 1967 ja 2019. Ensimmäinen Toyota Corolla tuotiin Suomeen vuonna 1967. Corolla onkin kestosuosikki, joka on mallistossa edelleen. Nykyään automarkkinoita dominoivat hybridimallit, joita Toyotalla on tarjolla kaikista henkilöautoista.
Corolla vuonna 1967 ja 2019. Ensimmäinen Toyota Corolla tuotiin Suomeen vuonna 1967. Corolla onkin kestosuosikki, joka on mallistossa edelleen. Nykyään automarkkinoita dominoivat hybridimallit, joita Toyotalla on tarjolla kaikista henkilöautoista.
Kuva: Tojo-Auto