Töissä sai­raa­las­sa: Po­ti­las­asia­mies odottaa jo sai­raa­la­po­ro­jen saa­pu­mis­ta

Juttusarjassa Lapin keskussairaalan työntekijät kertovat työstään ja arjestaan jatkamalla toimituksen antamia lauseenaloituksia. Potilasasiamies Kati Koivunen kohtaa työssään myös elämän koettelemuksia. Palkitsevinta on, kun asiakas saa tarvitsemansa avun.

Nukuin... hyvin, kuten yleensä aina. Aamu valkenee jo varhain ja herättää.

Aamulla... pyöräilin neuloja silmiin nakkelevassa vastatuulessa töihin. Sillan kunnostustyö on tuonut pienen mutkan työmatkaan ja muutaman hikipisaran enemmän joutuu pusertamaan.

Työpäivä... alkoi tavalliseen tapaan avaamalla työvälineet eli puhelimen ja tietokoneen. Ensimmäisenä kuuntelen mahdolliset yön aikana tulleet viestit ja luen sähköpostit.

Tapasin... työpäivän aikana asiakkaitani sekä sairaalan työntekijöitä. Potilasasiamiestä lähestytään sekä potilaiden että henkilökunnan taholta erilaisten kysymysten tiimoilta.

Katsoin... ulos työhuoneen ikkunasta ihmetellen helikopterikenttää ympäröiviä lumivuoria, jotka ovat sinne talven aikana kohonneet. Onneksi kevät vuoret sulattaa ja tilalle jossain vaiheessa ehkäpä vaihtuvat ”sairaalaporot”.

Kiire... on mielestäni hyvä asia silloin, kun siitä tulee hyvä tekemisen meininki ja toiminta on sujuvaa. Kiireen syyksi voidaan sysätä asioita, jotka eivät aina siitä johdu. Toisaalta oikea kiire voi viedä pois mahdollisuuden kehittymiseen, joka on missä tahansa alalla huono asia, eikä vähiten terveydenhuollossa.

Työpäivät... ovat vaihtelevia ja kuluvat nopeasti. Jossain välissä pitää ehtiä päivittää omiakin työssä tarvittavia tietoja. Paksuimpien paperipinojen kohdalla tämä tapahtuu työpäivän jälkeen.

Asiakkaat... ja potilaat ovat tärkeitä, jokainen. Välillä kuitenkin tuntuu, että yksilöllinen huomioiminen unohtuu. Tämä haastaa terveydenhuollossa työskenteleviä, itseni mukaan lukien.

Työkaverit... ovat hyviä olla olemassa ja miellän kohdallani käsitteen laajasti. Hoidan tehtävääni itsenäisesti, mutta tarvittaessa yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa.

Koen palkitsevana... työni silloin, kun asiakas on saanut tarvitsemansa avun, hänen ilmeensä kirkastuu ja helpotuksen näkee kasvoilta. Hyvin usein potilaat kokevat voimattomuutta tilanteissaan, mutta mahdollisuus asioiden selvittämiseen vahvistaa ja antaa myös tilaa elämässä etenemiseen.

Parasta työssäni... on vaihteleva itsenäinen työ. Hyvin monenlaisissa jutuissa saan olla mukana ja sitä kautta kartuttaa tietopohjaani ja osaamistani.

Raskainta työssäni... on vaihteleva itsenäinen, välillä yksinäinenkin työ. Tavoite ja tahto on antaa hyvää palvelua, mutta toimivalta ja keinot ovat rajalliset.

Elämä... ei ole koskaan yhtä onnellisuuden ilosanomaa ja jatkumoa, vaan koettelee kansalaisia joskus vähän liiankin paljon. Potilasasiamiehen tehtävässä tämä näkyy ja kuuluu valitettavasti aika ajoin.

Harrastan... laadukkaiden rikosdekkareiden lukemista tai kuuntelua. Erityisen hyvinä pidän länsinaapurimme kirjailijoita ja ihan parasta olisi päästä joskus tapahtumien maisemiin vaikkapa Gotlantiin.

Rovaniemellä... on ollut helppoa asua ja kaikki tarvittava on muutaman kilometrin säteellä. Ihmiset ovat mukavia ja taustat vaihtelevia.

Kuka?

Kati Koivunen

Ammatti: Lapin sairaanhoitopiirin potilasasiamies.

Tomii Lapin keskussairaalan, Inarin, Kittilän, Kolarin, Enontekiön, Muonion, Pellon, ja Utsjoen kunnan sekä neljän yksityisen palveluntuottajan potilasasiamiehenä.

Tehtävänä on neuvoa ja avustaa potilaan oikeuksiin liittyvissä asioissa.

Lain mukaan jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä tulee olla nimetty potilasasiamies.