Toi­mi­tuk­ses­ta-ko­lum­ni: Suo­mes­sa ajetaan van­hoil­la kot­te­roil­la

Suomen autokannan ikääntyminen jatkuu edelleen, vaikka autojen ensirekisteröintien määrä kasvoi ja vanhojen autojen poistuma teiltä kiihtyi viime vuonna. Henkilöautojen keski-ikä kasvoi jo hieman yli kahteentoista vuoteen. Se tarkoittaa, että vanhimmat kulkupelit ovat todella huonossa kunnossa, koska 12-vuotiaat autotkin ovat lähes poikkeuksetta jo monin paikoin kuluneita.

Autot taitavat olla vanhempia kuin Suomessa vain muutamassa muussa Euroopan maassa. Monessa vauraassa Euroopan valtiossa kaksitoista vuotta vanha auto on jo paalaamossa.

Pohjoisessa auto on todella tärkeä liikkumisväline, kun julkista liikennettä ei monin paikoin käytännössä ole ja olosuhteet ovat ankarat. Sen vuoksi kaikissa mahdollisissa autoilun uudistuksissa pitäisikin huomioida pohjoisen ihmiset, joiden autoilua pitäisi tukea sopivilla verohuojennuksilla. Pakkasissa hyvin pärjäävän tekniikan pitäisi saada huojennuksia eniten.

Uudet autot ovat yleensä edeltäjiään selvästi turvallisempia. Senkin vuoksi autokantaa pitäisi pystyä uudistamaan selvästi. Turvallisuutta edistävät välineet kehittyvät koko ajan ja uusi, hyväkuntoinen auto on aina turvallisempi kuin vanha ruosteinen kottero.

Viime vuonna ensirekisteröitiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 120 499 henkilöautoa, mikä on toiseksi suurin määrä tällä vuosikymmenellä. Kierrätykseen palautuneiden autojen määrässä tehtiin viime vuonna ennätys, joka oli 82 000 henkilöautoa.

Muun muassa romutuspalkkio vauhditti vanhojen autojen poistumaa autokannasta. Suomen autojen keskimääräinen romutusikä, yli 20 vuotta, on tosi korkea, sillä EU-maissa autot palautuvat kierrätykseen keskimäärin 15-vuotiaina.

Myönteinen kehitys ensirekisteröintien määrässä ja vanhojen autojen poistumassa ei kuitenkaan ollut viime vuonna riittävän suuri kääntämään autokannan ikäkehitystä.

Uusi tekniikkakin tekee tuloaan. Sähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi viime vuonna 4,7 prosenttiin, josta täyssähköautojen osuus oli 0,6 prosenttia ja lataushybridien 4,1 prosenttia. Kaasuautojen osuus kasvoi yhteen prosenttiin. Niiden myyntiä vauhditti erityisesti romutuspalkkio.

Pohjoisessa uusi tekniikka tulee hieman myöhemmin käyttöön kuin etelässä. Ehkä se on hyvä testatakin ennen tuomista ankariin olosuhteisiin ja pitkille välimatkoille. Keskelle kairaa on tympeä jäädä kovalla pakkasella odottamaan hinausautoa. Auton tärkeimmät ominaisuudet ovat toimivuus ja turvallisuus. Muilla ominaisuuksilla ei ole niin paljon merkitystä.