Toi­mi­tuk­ses­ta-ko­lum­ni: Simon Kar­si­kon ris­teyk­sel­le pitää tehdä jotakin

-

Parhaillaan käynnissä olevassa nelostien parantamisen jättiurakassa Oulun ja Kemin välillä tieturvallisuus paranee merkittävästi. Ainakin yksi paha vaaranpaikka kaupunkien väliselle nelostien osuudelle on kuitenkin jäämässä tulevan Viantienjoki–Maksniemi -ohistuskaistaparin pohjoispäähän Karsikon risteykseen. Tässä risteyksessä palveli aikoinaan pitkään tielläliikkujia Mammuttimaja, jonka monet pohjoisen teillä liikkuneet vielä muistavat.

Risteyksen ympärille jää vajaa kilometrin osuus maantietä, joka ei ole uutta ohituskaistaa eikä Kemin suunnasta tulevaa moottoritietä. Paikkaan on pitkään suunniteltu eritasoliittymää, mutta rahoitusta siihen ei ole löytynyt. Suunnitelmat valmistuivat jo kymmenen vuotta sitten. Niillä tienoin Simon Karsikko oli yhtenä vaihtoehtona Fennovoiman ydinvoimalan sijoituspaikaksi.

Hintaa Karsikon eritasoliittymälle kertyisi 5,5 miljoonaa euroa. Ymmärrettävää on, että rahoitusta noin suurelle hankkeelle ei ole helppo löytää, mutta jotakin risteykselle pitäisi tehdä yleisen turvallisuuden vuoksi.

Karsikon risteyksessä on sattunut paljon kolareita vuosien varrella. Minäkin sain kokea sen vaarallisuuden kauan aikaa sitten apukuskin paikalla istuessani. Onneksi me kaikki osapuolet selvisimme perään ajaneen auton kuljettajan huolimattomuudesta johtuneesta onnettomuudesta ilman vammoja. Nyt on vaarana, että risteyksessä kolisee entistä useammin ja pahemmin.

Viantienjoki–Maksniemi -ohituskaistaparin eteläpäähän Viantienjoen risteykseen rakennettaan eritasoliittymä nelostien kunnostamisen yhteydessä. Investointi on tarpeellinen, sillä sekin risteys on tosi vaarallinen. Nykyisen Simon ohituskaistan pohjoispää ylettyy siihen. On hieno asia, että tämä eritasoliittymä sai rahoituksen ja myös Viantienjoki–Maksniemen ohituskaistat. Iin ja Simon välille parin seuraavan vuoden aikana valmistuvista kuudesta ohituskaistaparista Viantienjoen ja Maksniemen välinen on mittavin. Yhdeksän kilometrin osuuden rakentaminen maksaa yli kaksikymmentä miljoonaa euroa, mikä on yli kolmasosa Iin ja Simon välin kuuden ohituskaistaparin yli 55 miljoonan euron kokonaiskustannuksista. Välin kustannuksia nostavat eritasoliittymän ja kahdentoista alikulkusillan rakentaminen.

Ajaminen Oulun ja Kemin välillä on tällä hetkellä aika vaivalloista. Nopeusrajoitukset ehtivät vaihtua tosi moneen kertaan matkan varrella ja kulkemiseen menee paljon enemmän aikaa kuin normaalisti. Kolareitakin on sattunut.

Parin vuoden sisään kuitenkin helpottaa, kun tietyöt valmistuvat. Tienrakentajat tekevät nyt arvokasta työtä turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi. Tielläliikkujien pitää nyt löysätä kaasujalkaansa ja antaa rakentajien tehdä työnsä rauhassa.