Tässä on ihmiset ja koko pla­nee­tan pe­las­ta­va ruo­ka­va­lio – yksi ham­pu­ri­lais­pih­vi vii­kos­sa ja kaksi kertaa ny­kyis­tä enemmän päh­ki­nöi­tä ja pal­ko­kas­ve­ja

Tutkijat ovat saaneet selville, millainen ruokavalio ruokkisi maapallon kasvavan väestön ilman, että planeetalle koituisi katastrofaalista tuhoa.

Niin sanottu planetaarinen terveysdieetti ei täysin kiellä lihaa tai maitotuotteita. Mutta se vaatii suuren muutoksen siinä, mitä ihmiset yleisimmin syövät.

Tutkimuksesta uutisoivat muun muassa BBC ja uutistoimisto Reuters. Siihen osallistui 37 tutkijaa eri puolilta maailmaa osana Lancet-lehden projektia.

Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa tulisi syödä paljon vähemmän punaista lihaa: yksi hampurilaispihvi viikossa tai iso pihvi kuukaudessa.

Kalaa ja kanaa voisi kumpaakin syödä pari kertaa viikossa. Loppuosan proteiinista pitäisi kuitenkin tulla kasveista.

Käytännössä länsimaisen ihmisen tulisi syödä kaksi kertaa nykyistä enemmän pähkinöitä, hedelmiä, kasviksia sekä palkokasveja.

Lihaa ja sokeria tulisi saada puolet vähemmän.

Itä-Aasiassa tulisi puolestaan syödä vähemmän kalaa ja Afrikassa tärkkelyspitoisia kasviksia.

Terveysdieetti taistelisi ilmastonmuutosta vastaan

Jos koko maailmassa seurattaisiin planetaarista terveysdieettiä, jopa yli 11 miljoonaa ihmistä säästyisi ennenaikaiselta kuolemalta vuosittain.

Terveysdieetin noudattaminen helpottaisi ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa: kasvihuonekaasut vähenisivät ja lajien monimuotoisuus säilyisi.

– Ruoka, jota syömme ja tuotamme, määrittää ihmisten ja planeetan terveyden. Nykyisin teemme sen täysin väärin, sanoo tutkimusta johtanut professori Tim Lang Lontoon yliopistosta uutistoimisto Reutersille.

Langin mukaan 10 miljardin ihmisen ruokkiminen vuoteen 2050 mennessä on mahdotonta terveellisellä ja kestävällä tavalla, jollei ruokavalioita muuteta, paranneta ruoantuotantoa ja vähennetä ruokahävikkiä.

– Jos emme aivan onnistu siinä (muutoksessa), on parempi yrittää päästä niin lähelle tavoitetta kuin pääsemme, sanoi puolestaan Reutersille Walter Willett Harvardin yliopistosta.

Lisäksi monet sairaudet ovat yhteydessä huonoon ruokavalioon, kuten diabetes, aliravitsemus ja monenlaiset syövät.

Fakta

Planetaarinen terveysdieetti

Pähkinöitä 50 grammaa päivässä.

Papuja, kikherneitä, linssejä ja muita palkokasveja 75 grammaa päivässä.

Kalaa 28 grammaa päivässä.

Kananmunia 13 grammaa päivässä (vähän yli yksi viikossa).

Punaista lihaa 14 grammaa päivässä ja kanaa 29 grammaa päivässä.

Täysjyvätuotteita, kuten leipää ja riisiä, 232 grammaa päivässä. Tärkkelyspitoisia kasviksia 50 grammaa päivässä.

Maitotuotteita 250 grammaa päivässä (yksi lasillinen maitoa).

Kasviksia 300 grammaa ja hedelmiä 200 grammaa päivässä.

Lisäksi ruokavalioon mahtuu 31 grammaa sokeria ja noin 50 grammaa öljyä.