Presidenttivierailu: Sauli Nii­nis­tön ja ken­raa­li­ku­ver­nöö­rin vie­rai­lu voi ai­heut­taa lii­ken­ne­kat­kok­sia Ro­va­nie­mel­lä

Penkkarit tänään: Abit juh­li­vat re­kois­saan useam­man poik­keus­vuo­den jälkeen

Kolumni: Taivas ei ole pu­toa­mas­sa nis­kaam­me

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Tilaajille

Tai­tei­li­ja Joel Karp­pa­sen mie­les­tä krii­ti­kon tul­kin­ta Al­hai­so­lau­lu­ja-näyt­te­lys­tä on har­haan­joh­ta­va: "Näyt­te­ly­ni on hyvin po­liit­ti­nen"

Kriitikko Richard Kautto kirjoittaa näyttelyni olevan luonteeltaan epäpoliittinen. Olen pahoillani tulkinnasta, sillä sekä aihe että näyttely ovat jo lähtökohtaisesti hyvin poliittisia.

Kautto väittää minun väläyttävän “mahdollisuutta, jossa työväenliike muuttuu äärioikeistoksi”. Kautto on tehnyt tulkinnan videoteokseni kohtauksesta, jossa arkistofilmi Lapuan liikkeen Talonpoikaismarssista muuttuu ristihäivytyksen keinoin hiljalleen parin vuoden takaiseen 612-kulkueeseen. Lapuan liike on tunnistettavissa valkoisista nauhoista eikä sitä voi millään sekoittaa työväkeen ja sen marsseihin. Kohtausta edeltää animoitu valokuva sisällissodasta, jossa suojeluskuntalainen teloittaa punakaartilaisen. Taustalla kuoro laulaa Punaorvon valaa; työstän työväenliikkeen haavoja, en tee vasemmistosta oikeistoa.

Kautto kirjoittaa myös, ettei videosta löydy kyseisen soihtukulkueen ja Jimi Karttusen kuolemaan johtaneiden tapahtumien tallenteen lisäksi muita viittauksia nykypäivään. Tosiasiassa liki puolet videosta eli Ajan laulu -kuoron esitys on nykypäivää.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.