Sotaharjoitus: Yksi Eu­roo­pan suu­rim­mis­ta il­ma­so­ta­har­joi­tuk­sis­ta näkyy ja kuuluu Lapin tai­vaal­la

Kolumni: Tulva näytti am­mat­ti­lai­sil­le ja pai­kal­li­sil­le voi­man­sa

Hallitusneuvottelut: Vääntö so­tes­ta, leik­kauk­sis­ta ja työl­li­syy­des­tä jatkuu Orpon mukaan ilman syviä haavoja

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Tilaajille

Suo­ma­lai­set ulkona Finn­fer­rie­sin lautan kil­pai­lu­tuk­ses­ta – Te­lak­ka­joh­ta­ja: "Ei täl­lai­ses­sa kil­pai­lus­sa voi suo­ma­lai­nen pär­jä­tä"

Finnferriesin Ahvenanmaan lautan kilpailutukseen tarjouksen jätti vain yksi suomalaistelakka kuudesta. Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtajan Juha Granqvistin mukaan suomalainen telakka ei voi kilpailla pelkällä hinnalla, vaan tarvitsee tilaa innovaatioille ja erilaisille ratkaisuille. Finnferries joutui painottamaan hintaa tiukassa kilpailutilanteessa.

Uudenkaupungin Työvene osallistui tänä vuonna Finferriesin eli Suomen Lauttaliikenne Oy:n kilpailutukseen, jossa valtionyhtiö haki uutta autolauttaa Ahvenanmaan sisäiseen liikenteeseen.

Lopputulos oli kuitenkin uusikaupunkilaisille pettymys, sillä kauppa meni puolalaiselle telakalle. Suomalaistelakka ei päässyt lähellekään hinnassa. Tarjous oli Finnferriesin mukaan yli kolmanneksen puolalaista kalliimpi.

– Finnferries suunnittelee lautan tarkasti ja määrittää laitteet. Emme voi vaikuttaa toteutukseen. Kilpailutukseen jää vain työn tekeminen ja telakan kate. Ei tällaisessa kilpailussa voi suomalainen pärjätä, sanoo Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Juha Granqvist.

Lauttakilpailutukseen osallistui vain yksi kuudesta pyydetystä suomalaisesta telakasta.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.