Irtisanomisten vaara: Laphan hen­ki­lös­töä kos­ke­vat yt-neu­vot­te­lut alkavat tors­tai­na

Kolumni: Välitä lem­mi­kis­tä­si ja kerää koi­ran­ka­kat kadulta

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Sivusto asetti asian­tun­ti­jat lis­taa­maan kaik­kien aikojen MM-ral­li­kus­kit – suo­ma­lai­set täyt­ti­vät puolet top-kym­pis­tä

Helsinki
Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen arvioitiin parhaksi suomalaisiksi kaikkien aikojen rallikuskeina.
Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen arvioitiin parhaksi suomalaisiksi kaikkien aikojen rallikuskeina.
Kuva: Nacarino Gustau

"If you want to win, hire a Finn" (Jos haluat voittaa, palkkaa suomalainen). Klassinen moottoriurheilufraasi saattaa juolahtaa mieleen, kun selaa tuoretta rankingia ralliautoilun MM-sarjan "kaikkien aikojen kymmenestä parhaasta kuljettajasta".

Moottoriurheilusivusto Autosport kertoo tehneensä kaikkien aikojen rankingin turvautumalla kolmen ralliasiantuntijan asiantuntemukseen. Toyotan MM-tallin nykyinen päällikkö ja ex-huippukuski Jari-Matti Latvala, M-Sport Ford -tallin voimahahmo Malcolm Wilson ja Hyundain MM-tallin Christian Loriaux rankkasivat rallihistorian parhaat, ja sivusto listasi myös omat ehdokkaansa.

Räknäilyjen jälkeen top-kympin kymppisijalle päätyi Ari Vatanen, vuoden 1981 MM-voittaja ja samalla Suomen loisteliaan rallihistorian ensimmäinen maailmanmestari. Yhdeksäntenä on Hannu Mikkola, huiman 30-vuotisen uran ajanut ja maailmanmestari mallia 1983. Kahdeksannella sijalla on puolestaan kaikkien aikojen ensimmäinen neljään peräkkäiseen maailmanmestaruuteen (1996–99) ajanut Tommi Mäkinen.

– Tommi oli todella vahva Mitsubishi-vuosinaan, voittaen neljä peräkkäistä titteliä. Kun olosuhteet olivat vaikeat ja haastavat, Tommi oli vahvimmillaan. Ja siksi hän voitti neljästi Monte Carlossa, Latvala suitsuttaa Autosportille.

Seuraava suomalaisässä on kuudennella sijalla rankingissa oleva Marcus Grönholm, joka voitti maailmanmestaruuden 2000 ja 2002 ja oli lähellä kolmattakin titteliä.

Kankkunen kuin Loeb

Neljäntenä on Mäkisen ohella neljään MM-titteliin ajanut Juha Kankkunen, joka uusi ensimmäisenä kuljettajana mestaruuden (1987) ja ehti kokea urallaan monen monta sääntö- ja automuutosta MM-sarjassa.

– Hän oli kuin Sebastien Loeb, ajatteli aina MM-pisteitä ja MM-tilannetta. Ei tehnyt juurikaan virheitä ja oli tasainen kuljettaja, ja ne olivat hänen suuria vahvuuksiaan, Latvala summasi Kankkusen.

Ja vaikka suomalaisella voittaakin, Autosportin rankingin kärkikolmikkoon ei suomalaisia yltänyt. Espanjan suuruus Carlos Sainz muistetaan paitsi viime hetken MM-tappiostaan Mäkiselle 1998, myös kahdesta mestaruudestaan (1990, 1992). Eikä terävin kärki listauksessa yllätä: yhteensä 17 maailmanmestaruuden ranskalaiset, Sebastien Ogier ja etunimikaimansa Loeb ovat kärkipaikoilla. Loeb ykkösenä, mitä luultavimmin pientäkin pienemmällä erolla maanmieheensä.

– Tosi vaikeaa erottaa (kahta Sebiä). Taidollisesti he ovat tasoissa, mutta Loeb menee edelle tilastojen puolella. 80 MM-rallivoittoa, ja voitto Monte Carlossa 47-vuotiaana. Vanhin WRC-voittaja, se kertoo hänen taidoistaan, Latvala pohti.

Rovanperällä "vasta" kunniamaininta, mutta...

Autosportin kärkikymmenikön kaksi muuta kuskia olivat Colin McRae (7:s) ja Walter Röhrl (5:s). Ja MM-sarjassa on vuosikymmenten mittaan nähty nyt kasatun top-kympin ohella monen monta muutakin taituria, jotka ovat ihastuttaneet osaamisellaan armottomassa lajissa.

Top-kympin ulkopuolelle niukasti jäivät muun muassa Michele Mouton, Henri Toivonen, Mikko Hirvonen, Richard Burns, Petter Solberg, Stig Blomqvist, Markku Alen ja Jari-Matti Latvala. Mutta jahka listaa taas joskus pohditaan uudelleen, yksi nimi on sellainen, jonka hyvinkin voisi kuvitella nousevan mukaan.

– Raati on sitä mieltä, että Kalle Rovanperällä on potentiaalia tulla WRC:n suurimmaksi tulevaisuudessa, Autosport toteaa.