Mainos

Si­joi­tus pi­la­tek­seen pa­laut­taa kehoon elin­voi­maa - Luvassa ei ole pi­ka­voit­toa vaan työn saa tehdä itse

Yrittäjä Kati Kuha avasi Aitopilates Rovaniemi -liikuntastudion vuosi sitten ja tuntee tyytyväisyyttä siitä, että studio on löytänyt asiakkaansa. “On ollut hienoa seurata, kuinka rovaniemeläiset ovat ottaneet vastaan liikunnallisia haasteita ja saaneet onnistumisen kokemuksia. Nähdä, kuinka kehot vahvistuvat ja muuttuvat.”, Kuha summaa kokemuksiaan.


Aitopilates Rovaniemen yrittäjä Kati Kuha. Kuva Petri Teppo
Aitopilates Rovaniemen yrittäjä Kati Kuha. Kuva Petri Teppo
Kuva: Petri Teppo

– Muistan hyvin tunteen, kun astuin ensimmäistä kertaa omaan yritykseeni. Se oli syvää iloa ja kiitollisuutta. Nyt mie sen tein, saavutin yhden isoimmista tavoitteistani, kertoo Aitopilates Rovaniemen yrittäjä Kati Kuha tunnelmistaan viime joulukuulta.

Kun tapahtuneesta on vuosi, voi jo kysyä, mitä kuuluu.

– Hyvää kuuluu. Olen todella tyytyväinen siitä, että rovaniemeläiset ovat löytäneet pilateksen omakseen. Olemme tarjonneet liikunnanohjausta kuutena päivänä viikossa, vuoden ympäri. Apunani tuntiohjaajana on ollut Meri Poukkanen. On ollut hienoa seurata, kuinka asiakkaat ovat ottaneet vastaan liikunnallisia haasteita ja saaneet onnistumisen kokemuksia. Nähdä, kuinka kehot vahvistuvat ja muuttuvat.

“Pilates on liikettä, jonka tavoitteena on vahvistaa, tasapainottaa ja korjata kehoa.”, Kati Kuha kertoo.
“Pilates on liikettä, jonka tavoitteena on vahvistaa, tasapainottaa ja korjata kehoa.”, Kati Kuha kertoo.
Kuva: Petri Teppo

Kuhalla on tausta viestinnässä, hän on työskennellyt markkinoijana sekä copywriterina. Liikunta-alan työt ja opinnot ovat kulkeneet päivätyön rinnalla, kunnes vuoden 2018 joulukuussa yrittäjyys vei voiton.

– Päätös oli lopulta helppo. Minun ei tarvinnut hypätä tyhjän päälle, koska pilatesopettaja Kati Pylkkänen oli tehnyt vuosia Rovaniemellä pitkäjänteistä työtä pilateksen eteen, ennen kuin hän pari vuotta sitten muutti Kuopioon.

Aitopilates Rovaniemi sijaitsee Rovaniemen keskustassa. Studio voi ulospäin näyttää hiljaiselta mutta pilatesryhmissä hikoilu alkaa jo aamusta.

– Tunneilla liikutaan pienryhmissä, joissa on enimmillään kymmenen osallistujaa. Lisäksi on tunteja kolmelle liikkujalle, duo-tunteja ja yksityistunteja. Pienimmät ryhmät ovat suosituimpia ehkä siksi, että niissä toteutuu parhaiten henkilökohtaisuus. Liikkuja oppii tuntemaan oman kehonsa tarpeita ja saa liikettä, jota hän tarvitsee. Teemme ohjauksia myös tilauksesta.

Kun viikossa on reilut 20 tuntia liikunnan ohjaamista, onko ylikunto vaarana? Mistä liikuntayrittäjä ammentaa energiansa?

– Klassisen pilateksen ohjaajilla ei ole tapana jumpata asiakkaiden kanssa vaan ohjaaja on auttamassa, ohjeistamassa ja antamassa liikkeitä. Fokuksen täytyy olla asiakkaassa. Täytyy nähdä, millainen tapa liikkua on turvallinen ja hyödyllinen juuri sille ryhmälle tai ihmiselle. Ohjaamisen lisäksi viikkoon kuuluu myös omatoimista harjoittelua, opiskelua opettajani Kati Pylkkäsen kanssa sekä tuntien suunnittelua ja yrityksen pyörittämistä. Työ antaa, koska opin koko ajan lisää tästä lajista, asiakkailta ja muilta yrittäjiltä.

Pilates-nimi vilahtelee monien liikuntasalien tuntikalentereissa. Kati Kuha kertoo Aitopilates Rovaniemen eroavan muista, koska siellä pilates toteutuu mahdollisimman lähellä lajin kehittäjän Joe Pilateksen osoittamaa tietä.

– Jos haluaisi kehittää pilatesta, täytyisi osata koko systeemi liikkeineen, laitteistoineen ja tavoitteineen. Tuntea kaikki omassa kehossa, jotta tietäisi, mitä lajissa parantaisi ja miten. Itse en ole löytänyt parannettavaa vaan opin koko ajan lisää. Kaikki on mietitty valmiiksi ja kaikella on tarkoituksensa. Erilaisia liikkeitä on yli 500 ja niitä tehdään monenlaisilla laitteilla. Se toimii.

Joe Pilates on sanonut, että hänen metodinsa sopii kaikille fyysisen elinvoiman palauttamiseen. Voiko pilatekseen tulla, vaikka tietäisi liikkuvuuden heikoksi kohdakseen tai vaikka kunto olisi päässyt notkahtamaan?

“Fokuksen täytyy olla asiakkaassa. Täytyy nähdä, millainen tapa liikkua on turvallinen ja hyödyllinen juuri sille ryhmälle tai ihmiselle.”, yrittäjä Kati Kuha sanoo.
“Fokuksen täytyy olla asiakkaassa. Täytyy nähdä, millainen tapa liikkua on turvallinen ja hyödyllinen juuri sille ryhmälle tai ihmiselle.”, yrittäjä Kati Kuha sanoo.
Kuva: Petri Teppo

– Pilates on liikettä, jolla voi vahvistaa, tasapainottaa ja korjata kehoa. Se mitä pilates ei ole, on esimerkiksi kuntoutusta tai joogaa. Vaikka olisi joogannut aikaisemmin, voi mennä aikaa päästä pilatekseen sisälle. Tai jos on liikuntavamma, kannattaa kysyä lääkäriltä tai fysioterapeutilta ohjeet, jotta pystyisi liikkumaan turvallisesti ja tehokkaasti. Joka tapauksessa suosittelen kokeilemaan starttikurssilla, omalle porukalle suunnatuilla tutustumistunneilla tai yksityisellä harjoituksella.

Monet meistä tekevät liikuntalajin valintaa vuoden tai syksyn alkaessa. Kati Kuha uskoo pilateksen löytävän harrastajansa.

– Pitkäjänteisyys on hyvästä. Kestää aikaa, ennen kuin oma keho antaa palautteen, että ahaa näin ja tämän takia tätä tehdään. Kun siihen pääsee, voi olo olla harjoituksen jälkeen voittamaton. En kuitenkaan voi antaa lupauksia, että pilates tai pilatesopettajasi muuttaa kaiken, vaan on oltava itse valmis satsaamaan aikaa ja tekemään ehkä toisin kuin on tottunut.