Kolumni

Rynnin kauppaan ja ostin, kun halvalla sain

-

Kahvi on vuodesta toiseen kauppojen sisäänvetotuote. Kestohitti vetää asiakkaita sisään ostamaan kahvia usein isoissa könteissä. Tällä hetkellä kaupat kisaavat kahvitarjouksilla normaalia kovemmin. Kolmea pakettia myydään halvalla könttähinnalla ja toisessa kaupassa vielä halvemmalla. Meillekin jostain kaupasta ilmestyi kaappiin useampi kahvipaketti kerralla.

Kauppojen ovilla on nähty valtakunnallisesti ”kahvijonoja” aamulla avaamisaikaan. Kun ovet ovat auenneet, sisään on rynnitty kyynärpäätaktiikalla.

Euron tai kahden säästö houkuttelee ihmisiä kauppoihin lompakon paksuudesta riippumatta. Säästöä on joka sentti ja eurokin, mutta monella asiakkaalla tarttuu mukaan kaupasta paljon muitakin tuotteita, joissa voivat olla katteet paremmin kohdillaan. Ensimmäisenä tulevat mieleen ainakin kaikenmaailman kakunkoristelukarkit, kermat, rahkat, joiden hintoja kaupan kuitista katsellessa joskus juhlapäivien aikaan alkaa harmittaa. Sisäänvetotuote toimii silloin hyvin, jos se nimensä mukaisesti vetää asiakkaita sisään kauppaan ja saa heidät ostamaan kaikkea mahdollista.

Suomalaiset juovat kahvia eniten maailmassa, mihin perustuu sen suosio sisäänvetotuotteena. Keskimäärin juomme sitä noin kymmenen kiloa vuodessa, mikä tarkoittaa kahtakymmentä normaalin kokoista pakettia vuodessa. Osapuilleen kahdeksan tai yhdeksän kymmenestä suomalaisesta juo kahvia.

Jotkut ulkomaalaiset luulivat aikoinaan tuontitilaston perusteella meidän syövän sitä. Muistan joskus lukeneeni tästä uutisen jostain lehdestä.

Suomalaiset juovat kahvia eniten maailmassa, mihin perustuu sen suosio sisäänvetotuotteena.

Olutkin oli vielä reilu kymmenen vuotta sitten sisäänvetotuote, mutta sen käyttäminen tähän tarkoitukseen loppui siihen, että yksittäisen oluen hinta pitää olla yhtä halpa kuin monipakkauksen halvimman yksittäisen oluen. Kansanterveydellisestikin on varmasti parempi, että kaljaa ei rynnitä ostamaan tarjouksien perässä.

Kahvin rinnalla ainakin lohi on edelleen sisäänvetotuotteena suosittu. Lohen hinta vaihtelee paljon, mutta jos se on tarjouksessa, lähes poikkeuksetta pakasteallas tyhjenee nopeasti.

Kaupat käyvät kovaa kisaa asiakkaiden euroista. Sen näkee etenkin nyt joulun alla. Amerikasta tullut Black Friday sai asiakkaat hyvin liikkeelle viime viikolla. Joillakin kaupoilla oli koko viikon kestävä Black Week. Tarjouksia pukkasi joka tuutista. Kauppojen pihat täyttyivät autoista ja joihinkin nettikauppoihin piti jonottaa.

En tiedä olivatko tämän myyntitempauksen hinnat sitten oikeasti halpoja, mutta ostoksilla kävin itsekin, kun kerran halvalla sain.