Tulipalo: Oma­ko­ti­ta­lo kärsi pahoja vau­rioi­ta palossa Ra­nual­la - jäl­ki­sam­mu­tus­työt kes­tä­vät pit­käl­le iltaan

Kunnanjohtajat: Päivi Kontio joh­ta­maan Uts­jo­kea

äänestä: Mikä on vuoden 2023 sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma? Äänestä suo­sik­kia­si ja osal­lis­tu ar­von­taan

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Ro­van­pe­rän unelmat murs­kak­si – Lat­va­lan johtama Toyota silti kiinni Suomen MM-ral­lin voi­tos­sa

Suomen ykköstykki Lappi: Ajoimme välillä tosi kovaa.

Helsinki/Jyväskylä
Elfyn Evans Walesista polkee Jyväskylän MM-rallin kärjessä ennen neljää viimeistä erikoiskoetta.
Elfyn Evans Walesista polkee Jyväskylän MM-rallin kärjessä ennen neljää viimeistä erikoiskoetta.
Kuva: Toyota Gazoo racing

Toyotan Kalle Rovanperän voittounelmat kotikisassa menivät murskaksi lauantaina Patajoen erikoiskokeella (ek 10), kun Yaris WRC lähti käsistä ja törmäsi tien reunassa olleeseen hiekkakasaan.

Ennen keskeytystään Rovanperä oli rallissa neljäntenä vajaan 20 sekunnin päässä kärkipaikasta.

– Tavallaan ei harmita niin paljon, kun keskeytys tuli vaikeassa kisassa. Jos olisi mennyt paremmin, olisi voinut ottaa enemmän päähän, Rovanperä sanoi.

– Vähän jouduin koko ajan paikkaamaan hanskalla. Ei ulosajo yliyrittämisestä johtunut, mutta pyörä vain haukkasi enemmän mutkan leikkauksessa kuin mitä olin olettanut. Tilaa ei ollut tarpeeksi pelastaa autoa takaisin tielle, Rovanperä jatkoi.

21-vuotias jyväskyläläinen myönsi, että voittovauhtiin ei olisi todennäköisesti ollut asiaa, vaikka auto olisikin pysynyt tiellä. Testeissä valitut väärät säädöt hankaloittivat ajamista.

– Turhautti, kun en pystynyt vastaamaan kärjen vauhtiin. Ei vain löytynyt vauhtia enempää, vaikka kuinka kovasti yritti. Ajo tuntui hyvältä, mutta kello ei tykännyt, Rovanperä tunnusti.

Evans lähellä voittoa

Elfyn Evans on lähellä voittoa Suomen MM-rallissa. Toyota-kuski lähtee neljälle sunnuntain erikoiskokeelle 9,1 sekunnin johtoasemassa ennen Hyundain Ott Tänakia.

Ero on pieni, mutta ilman Evansin ajovirheitä Tänak tuskin walesilaista kiinni saa, koska jäljellä on vain 45 EK-kilometriä. Evans lähti lauantain pätkille kolmantena, mutta nousi aamupäivän neljän pohja-ajan turvin kisan kärkeen.

Jari-Matti Latvalan johtamalle Toyotalle ajopäivä oli ristiriitainen. Rovanperä ja Takamoto Katsuta rysäyttivät ulos, mutta Evansin ja Lapin otteet toivat myös iloa.

– Onneksi meidän automme vielä johtaa rallia. Tiukkaa on ollut kamppailu kärjessä. Sunnuntain erikoiskokeet ovat kaikille tuttuja, joten siinä mielessä voi vähän levollisimmin mielin seurata taistelua. Ihan kymmenyksien erolla pojat ovat vetäneet, tallipäällikkö Latvala mietti.

Toyotan WRC-auton Jyväskylän kisaan vuokrannut Esapekka Lappi ajaa parhaana suomalaisena rallissa neljäntenä. Palkintosijoille ei ilman muiden virheitä ole asiaa, sillä kolmantena oleva Hyundain Craig Breen on Lapista puolen minuutin päässä.

– Iltapäivällä auto toimi paremmin, kun oli pitoa. Ajoimme välillä tosi kovaa, mutta ihan ei vielä riittänyt pohja-aikaan. Se jäi vähän harmittamaan, Lappi sanoi.

Esapekka Lappi ajaa parhaana suomalaisena neljäntenä.
Esapekka Lappi ajaa parhaana suomalaisena neljäntenä.
Kuva: KIMMO BRANDT

Lapin Toyota-sopimus sinettiä vaille valmis

Lappi antaa viimeisiä näyttöjä ensi kaudeksi Toyotan tiimiin. Latvalan johtama talli tarvitsee aisaparin kolmanteen autoon Sebastien Ogierille, joka osallistuu ensi vuonna vain valikoituihin MM-ralleihin.

Lapin kannalta harmillisesti viidentenä pieksämäkeläisen takana on juuri mestaruudesta taisteleva Ogier. Tallimääräys on mahdollinen, vaikka Toyotan talli ei niitä kovin usein ole tehnytkään.

– Harmi että Seb on meidän takanamme. Tämä on ihan hyvä näin, sillä olemme ihan tavoitteessa. Turhia riskejä ei kannata ottaa. Pidetään vain hyvä rytmi ja katsotaan, mitä huomenna tapahtuu, Lappi jutteli.

Vaikka Toyota nostaisi Ogierin Lapin edelle sunnuntaina, pieksämäkeläinen on lunastamassa paikkaansa takaisin ralliautoilun kirkkaimmalle huipulle ensi kaudeksi.

Teemu Suninen ajaa WRC2-luokan kärjessä Volkswagenin R5-autolla. Reikä syylärissä säikäytti, mutta vaiva saatiin korjattua. Suninen on yleiskilpailussa 8:ntena. Tuore Suomen mestari Emil Lindholm ajaa hänkin hienoa rallia. Toisen polven rallikuskion WRC3-luokan kärjessä Skodallaan ja MM-pisteessä kiinni yleiskilpailun 10. tilalla.

Teeni Suninen ajaa Volkswagenin R5-autolla WRC2-luokan kärkipaikalla.
Teeni Suninen ajaa Volkswagenin R5-autolla WRC2-luokan kärkipaikalla.
Kuva: KIMMO BRANDT

Rallin MM-sarjan 10/12 kilpailu, 2. päivä:

Kärjen tilanne 2. päivän, 15/19 erikoiskokeen jälkeen: 1) Elfyn Evans Britannia, Toyota 1.57.46,7, 2) Ott Tänak Viro, Hyundai jäljessä 9,1 sekuntia, 3) Craig Breen Irlanti, Hyundai –19,5, 4) Esapekka Lappi/Janne Ferm Suomi, Toyota –48,3, 5) Sebastien Ogier Ranska, Toyota –1.23,7, 6) Gus Greensmith Britannia, Citroen –4.16,9, 7) Adrien Fourmaux Ranska, Ford –5.31,5, 8) Teemu Suninen/Mikko Markkula Suomi, Volkswagen –8.21,4 (WRC2), 9) Mads Östberg Norja, Citroen (WRC2) –8.29,4, 10) Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen Suomi, Skoda (WRC3) –8.55,8, 11) Jari Huttunen/Mikko Lukka Suomi, Hyundai –9.55,6, 12) Mikko Heikkilä/Topi Luhtinen Suomi, Skoda –9,56,6, 13) Eerik Pietarinen/Antti Linnaketo Suomi, Volkswagen –10.05,0, 14) Teemu Asunmaa/Marko Salminen Suomi, Skoda –10.21,6.

Takamoto Katsuta Japani, Toyota ajoi ulos 8. erikokokeella ja keskeytti. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen Suomi, Toyota ajoi ulos 10. erikoiskokeella ja keskeytti.

Päivän erikoiskokeet:

Ek7 Kakaristo-Hassi, 18,17 km: 1) Evans 8.34,5, 2) Breen –0,2, 3) Tänak –1,4, ...5) Rovanperä –4,6, 6) Lappi –7,4, ...11) Lindholm –33,8, 12) Suninen –34,2, ...15) Pietarinen –40,2, 16) Heikkilä –42,1, 17) Asunmaa –45,2, 18) Huttunen –46,5.

Ek8 Päijälä, 22,61 km: 1) Evans 10.28,9, 2) Tänak –4,2, 3) Breen –6,8, ..5) Rovanperä –10,5, 6) Lappi –10,9, ...10) Suninen –44,5, ...12) Lindholm –46,4, 13) Heikkilä –49,4, 14) Pietarinen –52,1, 15) Huttunen –56,1, 16) Asunmaa –1.01,2.

Ek9 Arvaja, 13,49 km: 1) Evans 6.55,0, 2) Rovanperä –1,7, 3) Breen –3,1, ...5) Lappi –3,7, ...10) Pietarinen –30,4, 11) Lindholm –30,4, 13) Suninen –33,8, 14) Huttunen –34,4, 15) Asunmaa –38,4.

Ek10 Patajoki, 20,55 km: 1) Evans 10.19,8, 2) Breen –1,6, 3) Tänak –3,7, ...6) Lappi –10,7, ...9) Heikkilä –44,7, 11) Suninen –49,1, 12) Lindholm –49,4, 13) Huttunen –52,0, 14) Asunmaa –52,2, 15) Pietarinen –53,8.

Ek11 Kakaristo-Hassi 2, 18,17 km: 1) Tänak 8.23,5, 2) Evans –0,6, 3) Breen –2,3,... 5) Lappi –4,0,... 9) Suninen –36,4,... 11) Lindholm –40,1, 12) Asunmaa –43,6, 13) Huttunen –44,1, 14) Pietarinen –45,8.

Ek12 Päijälä 2, 22,61 km: 1) Tänak 10.18,5, 2) Evans –1,2, 3) Breen –2,0, 4) Lappi –2,9,... 10) Suninen –40,9, 11) Huttunen –49,7, 12) Heikkilä –50,2, 13) Asunmaa –53,4, 14) Pietarinen –54,0, 15) Lindholm –54,4.

Ek13 Arvaja 2 13,49 km: 1) Tänak 6.49,5, 2) Evans –0,2, 3) Lappi –1,6,... 10) Suninen –29,6, 11) Lindholm –33,1, 12) Huttunen –35,2, 13) Pietarinen –35,4, 14) Heikkilä –36,4, 15) Asunmaa –41,6.

Ek14 Patajoki 2, 20,55 km: 1) Evans 10.09,2, 2) Tänak –1,4, 3) Breen –6,2,... 5) Lappi –8,1,... 10) Lindholm –59,9, 11) Heikkilä –1.01,6, 12) Huttunen –1.04,2, 13) Asunmaa –1.06,3, 14) Pietarinen –1.098.

Ek 15 Harju 2, 2,31 km: 1) Tänak ja Evans 1.48,4, 3) Ogier –0,2, 4) Lappi –0,4,... 7) Huttunen –3,4,... 10) Suninen –5,3, 11) Pietarinen –6,2, 12) Lindholm –6,2.