Raskas lii­ken­ne ylittää rajan su­ju­vas­ti - kul­jet­ta­jia ei testata

Alan testivaatimus saattaisi sekoittaa pakan tehtailla, kaupoissa, työpaikoilla ja kotitalouksissa.

Torniolaisen Kuljetus Maliniemi Oy:n yrittäjä Juhani Maliniemi ylittää kuorma-auton ratin takana Pohjoismaiden rajoja työssään. Korona-ajalta on kokemusta myös kahdelta reissulta Saksaan. Sujuva liikenne rajoilla on raskaalle liikenteelle tärkeä asia.
Torniolaisen Kuljetus Maliniemi Oy:n yrittäjä Juhani Maliniemi ylittää kuorma-auton ratin takana Pohjoismaiden rajoja työssään. Korona-ajalta on kokemusta myös kahdelta reissulta Saksaan. Sujuva liikenne rajoilla on raskaalle liikenteelle tärkeä asia.
Kuva: Tuulikki Kourilehto

Merimies on erimies, mutta rekkamies se vasta erimies onkin. Korona-ajan rajatarkastuksissa tavaraliikenteen kuljetus- ja logistiikkahenkilöstö ei tarvitse testiä tai  todistusta koronatestistä työtehtävissään, vaan saa ajaa rajan yli.

– Kuljetusala on avainala. Toiminnan sujuvuus kärsisi suuresti, jos kuljettajilta vaadittaisiin testejä, torniolainen ulkomaanliikennettä harjoittavan Maliniemi Kuljetus Oy:n yrittäjä Juhani Maliniemi sanoo.

Kyse on paitsi elinkeinoelämän ja kuluttajien päivittäistä elämää koskevasta toimivuudesta, myös kuljetusalan työn joustavuudesta ja kannattavuudesta. Alan testivaatimus saattaisi sekoittaa pakan tehtailla, kaupoissa, työpaikoilla ja kotitalouksissa.

– Monimutkaisen ja tarkan lainsäädännön vaikutuksesta, kaikki päivittäiset toiminnot on optimoitu niin tarkasti, että pienimmätkin ylimääräiset viivästykset matkan aikana aiheuttavat harmia koko edessä olevan  työviikon ajan, yrittäjä toteaa.

Maliniemi arvioi, ettei testaus onnistuisi edes testaus- ja tilakapasiteetin vuoksi. Esimerkiksi Tornion ja Haaparannan välillä rajan ylittää tuhansia ajoneuvoja, joista raskaan liikenteen ajoneuvoja 300–400 vuorokaudessa. Tämän vuoksi pitäisi olla parkkipaikka kymmenille kuorma-autoille päiväaikaan.

– Kuljetusalan sujuvan toiminnan kannalta, olisi mielestäni järkevää kiirehtiä mieluummin kuljettajien rokottamista kuin vaatia kerran viikossa mahdollisesti uusittavaa koronatestiä, Maliniemi sanoo.

Työpaikan yksinäinen

Kuljetus- ja logistiikka-alan rajatarkastuksissa on eri maissa toisistaan poikkeavat säännöt.

– Ruotsiin mennessä poliisi ei välttämättä edes pysäytä raskasta liikennettä, mutta jos pysäyttää, tarkistetaan rahtikirjat tai henkilöllisyyspaperit. Norjaan mennessä täytetään netissä maahantuloilmoitus, johon on mainittava ensimmäinen yöpymis- tai  karanteenin viettopaikka. Ammattikuljettajilla se on oma ajoneuvo. Ilmoituksen täyttämisestä tulee vahvistus puhelimeen tekstiviestinä, jonka  Norjan poliisi tarkistaa rajalla, Maliniemi kertoo.

Maliniemen mukaan kuljettaja on melko tarkoin eristetty työpaikallaan eikä sieltä poistuta kuin välttämättömästä syystä.

Ruokailut Maliniemi hoitaa pääsääntöisesti autossaan, jossa on jääkaappi, kahvinkeitin ja mikro, ruoan valmistamista varten.

Kaupoissa käydään mieluummin pikkukylissä, joissa ihmiset kunnioittavat paremmin etäisyyksiä ja muitakin koronamääräyksiä.

– Kuljettaja on auton hytissä yksikseen. Esimerkiksi Norjassa tuorekalan lastauspaikoilla kuljettaja on ulkoistettu tilanteen seuraajaksi. Tarvitsee vain peruuttaa laituriin ja odottaa, kun talonväki hoitaa lastauksen, Maliniemi kertoo.

Torniolaisen Kuljetus Maliniemi Oy:n yrittäjä Juhani Maliniemi ylittää kuorma-auton ratin takana Pohjoismaiden rajoja työssään. Korona-ajalta on kokemusta myös kahdelta reissulta Saksaan. Sujuva liikenne rajoilla on raskaalle liikenteelle tärkeä asia.
Torniolaisen Kuljetus Maliniemi Oy:n yrittäjä Juhani Maliniemi ylittää kuorma-auton ratin takana Pohjoismaiden rajoja työssään. Korona-ajalta on kokemusta myös kahdelta reissulta Saksaan. Sujuva liikenne rajoilla on raskaalle liikenteelle tärkeä asia.
Kuva: Tuulikki Kourilehto

Oma kaista rahtiliikenteellä

Maliniemi liikennöi etupäässä Pohjoismaissa. Korona-aikana Maliniemi on käynyt kaksi kertaa Saksan puolella.  Pohjois-Norjasta ajetaan tuorekalaa etelään ja paluukuormissa tulee rakennustarvikkeita ja muuta kappaletavaraa.

Liikenne on korona-aikana hiljentynyt joka maassa, mutta raskaan liikenteen ajoneuvot ovat liikkeellä.

– Saksassa ja Tanskassa raskasta liikennettä on paljon ja se otetaan huomioon. Esimerkiksi Saksan ja Tanskan rajalla on raskaille ajoneuvoille oma kaista eikä tarkastuspisteellä ole tarvinnut pysähtyä, Maliniemi sanoo.

Maskit vaaditaan

Kaikkialla on samat terveysturvallisuuskäytännöt kuin Suomessakin. Joissakin maissa säännöt ovat vielä tiukemmat. Huoltoasemilla ja tulleissa vaaditaan maskit. Maskien käytössä ollaan tiukkoja. Esimerkiksi Norjan ja Ruotsin rajalla Svinesundin tullissa on käytössä  numerolaput, sisään pääsee kymmenen henkilöä kerrallaan ja muut jonottavat ulkona.

– Maskiton kuski sai lähdöt, Maliniemi sanoo.

Norjassa Maliniemi on havainnut pieniä kyliä, joissa koronan vaikutuksia ei juuri huomaa. Ihmiset kunnioittavat etäisyyksiä huomattavasti paremmin ja käsidesin käyttö on yleisempää kuin Suomessa. Käytökseltään norjalaiset ovat muutenkin erilaisia. Kun he menevät viikonlopuksi tunturiin mökille, he menevät sinne perheen kanssa retkeilemään, eivät niinkään viettämään iltaelämää yökerhoihin.