Onnettomuudet: Rat­ti­juop­po ajoi stop-mer­kin takaa auton eteen Tor­nios­sa

Lapin Kansan kalakilpailu: Suuria ahvenia ja hurjia har­juk­sia

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Ral­li­cros­sin MM-mi­ta­lis­ti yk­sin­ker­tais­ti nuottia – Niclas Grön­holm ajaa rallin SM-sar­jan yhtä kisaa lukuun ot­ta­mat­ta

"Pitkäaikainen haaveeni".

Niclas Grönholm Niclas Grönholm toteuttaa pitkäaikaista haavettaan osallistumalla yhtä osakilpailua lukuun ottamatta kaikkiin ralliautoilun SM-sarjan kisoihin. Kilpurina on Citroen C3 R5 -auto.
Niclas Grönholm Niclas Grönholm toteuttaa pitkäaikaista haavettaan osallistumalla yhtä osakilpailua lukuun ottamatta kaikkiin ralliautoilun SM-sarjan kisoihin. Kilpurina on Citroen C3 R5 -auto.
Kuva: Marko Mäkinen

Rallicrossin kaksinkertainen MM-pronssimitalisti Niclas Grönholm toteuttaa pitkäaikaista haavettaan osallistumalla yhtä osakilpailua lukuun ottamatta kaikkiin ralliautoilun SM-sarjan kisoihin. Citroen C3 R5 -autolla kisaavat Grönholm ja kakkoskuljettaja Antti Linnaketo aloittavat SM-kauden Rovaniemellä.

– Olemme touhunneet ralliprojektiamme pala kerrallaan jo pidemmän aikaa. Pitkäaikainen haaveeni on ollut ajaa rallia enemmän. Tähän asti ajamiseni on ollut muutama Tunturiralli ja viime talvena kaksi SM-rallia, Grönholm kertoi tiedotteessa.

– SM-avaus on varmasti taas pitkän ajotauon jälkeen vaikea kisa minulle. Olen ehtinyt unohtaa nuotituksesta lähes kaiken, kun rutiinia ei ole. Myös testit ralliautolla aiempina vuosina ovat jääneet todella vähiin. Ensisijaisesti tähtäämme maaliin, jotta saisimme kerättyä kaikki mahdolliset ek-kilometrit hyväksemme. Ja jos olemme maalissa viiden nopeimman joukossa, kaikki tavoitteemme on täytetty ja tulos olisi meille hieno bonus.

Grönholm on yhdessä kartturinsa Linnakedon kanssa muuttanut myös kauden alkuun nuotitustaan.

– Yksinkertaistimme nuottiamme ja muutimme skaaloja nykyaikaisempaan suuntaan. Vastaavalla nuottikielellä tänä päivänä ajaa muun muassa Esapekka Lappi. Uutta nuottikieltä ei toki heti kukaan omaksu, mutta pidemmän päälle se on selkeämpi tapa toimia.

GRX-Sontek Teamin lähtökohta kauteen oli se, että tiimi hankki käyttöönsä oman ralliauton. Valinta kohdistui rallin SM-sarjassa ensi kertaa nähtävään Citroen C3 R5:een.

– Seurasimme WRC2-luokan MM-sarjaa ja muita kansainvälisiä rallisarjoja, joissa Citroen pärjää hyvin. Autolla on pärjätty kaikilla alustoilla. Taustalla vaikuttaa myös halu olla ralli SM-sarjassa erilainen, Grönholm perustelee.

Grönholm on ajanut Citroenilla kaksi kertaa testiä, ja ensivaikutelma on ollut positiivinen.

– Hyvä päätös meiltä. Automme on hyvä ja hienossa kunnossa, koska sillä on ajettu aiemmin rallia vain asfaltilla. Saimme projektiimme myös autonvalmistajalta apua.

Tunruriralliin Citroen-kaksikko starttaa lähtönumerolla 6.

SM-sarjassa ajetaan seitsemän osakilpailua, joista yhden kilpailun pisteet jätetään laskematta loppupisteisiin.

– Kaikki on viimein kunnossa siihen, että pääsen kilpailemaan kesäkuussa ajettavaa Itärallia lukuun ottamatta koko SM-sarjan. Meiltä menee Itäralli-viikonlopun kanssa päällekkäin rallicrossin MM-avaus Ruotsissa, ja rallicross on edelleen päälajini, joten se menee tietysti SM-rallin edelle, Grönholm kertoi.

– SM-avauksen jälkeen tavoitteemme on kehittyä nuotinteossa ja totta kai sen kehittyessä myös vauhdillisesti. Kun laji kiehtoo, mutta minulla ei ole koskaan ollut sellaista määrää ralleja alla, joiden avulla voisin kehittyä tässä lajissa. Noin vuoden välein ajettu ralli ei muuta asiaa suuntaan eikä toiseen: ajaminen jää junnaamaan paikoilleen, Grönholm muistuttaa.

Grönholmin suku on juhlinut Tunturirallin voittoa peräti neljä kertaa. Niclaksen edesmennyt isoisä Ulf Grönholm voitti vuonna 1981 ja isä Marcus Grönholm ajoi hattutempun 1996, -97 ja -98.