Vastaa kyselyyn: Miten vie­tät­te tal­vi­lo­maa, vai­kut­taa­ko ra­ha­ti­lan­ne suun­ni­tel­miin?

häiriöt: Kaleva Median lehtien App­le-so­vel­lus­ten häiriö saattaa haitata käyttöä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Raa­ma­tus­ta löytyy ris­ti­rii­tai­suuk­sia

Raamatun ristiriitaisuudet ovat herättäneet keskustelua.
Raamatun ristiriitaisuudet ovat herättäneet keskustelua.

On tärkeää, että kulttuurimme juurista käydään keskustelua. Pastori Antti Leinonen kommentoi (LK 1.12.) Sensuroitu-kirjan arvosteluani (LK 25.11.). Hänen mukaansa Jeesuksen olemuksesta olisi ollut Uudesta testamentista lähtien uskontunnustusta muotoilleihin kirkolliskokouksiin asti yhtenäinen käsitys.

Miksi sitten Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 jouduttiin äänestämään Jeesuksen olemuksesta ja sen jälkeen valtakirkko alkoi vainota ja tappaa eri mieltä olevia?

Oppi jumalan kolminaisuudesta oli vaikea kehitelmä kirkkoisillekin, saati yksinkertaisille ihmisille. Siksi selvä yhden jumalan oppi, Allah, myi hyvin islamin levittäessä valtaansa. Varsinkin kun islam piti kristinuskoa ja juutalaisuutta vajaina saman jumalan ilmoituksina eikä vainonnut levitessään kristittyjä ja juutalaisia.

Huolellinen ja peloton lukija havaitsee myös, kuinka evankeliumien monet kohdat ovat ristiriitaisia. Evankeliumit ovat taltioineet Jeesukselta lausumia, jotka eivät sovi hänen kuolemansa jälkeiseen Jeesus-kuvaan. Jeesuksen omina pidettävien sanojen mukaan hän tuli julistamaan juutalaisille Jumalan valtakunnan tuloa. Hän kielsi menemästä pakanoiden luokse. Jeesus oli juutalaisen perinteen vanki.

Jeesus julisti Jumalan valtakunnan tulevan hänen kuulijoidensa eläessä. Tätä kuvastavat myös hänen kehotuksensa kuulijoille myydä omaisuutensa, hylätä omaiset ja seurata häntä. Muulla ei ollut väliä, koska Jumalan valtakunta oli tulossa tuossa tuokiossa.

Vain juutalaisille saarnaava ja Jumalan valtakunnan pikaista tuloa odottava Jeesus ei edes kuvitellut, että hänen oppiansa saarnattaisiin kaikille kansoille. Lähetyskäsky on varhaisten Jeesus-uskovaisten luomuksia, kuten kertomus Jeesuksesta, joka otti pilven taksiksi taivaaseen. Silloisessa kolmikerroksisessa maailmankuvassa avaruus oli jumalan ja enkelien asuinpaikka.

Uudesta testamentista on selvästi luettavissa, kuinka varhaiset kristityt olivat eri mieltä, pitääkö sanaa julistaa myös muille kuin juutalaisille. Paavali teki omilla tulkinnoillaan kristinuskosta juutalaisen perinteen ylittävän uskonnon. Paavalin mukaan usko ei edellyttänyt ympärileikkausta. Muutoin jeesuslaiset olisivat jääneet juutalaiseksi lahkoksi.

Vanhassa testamentissa on useita kohtia, joissa muiden jumalien olemassaoloa ei kiistetä. Vasta pakkosiirtolaisuudessa vaatimus yhden jumalan palvonnasta muodostui vahvaksi juutalaisten identiteettiä säilyttäväksi tekijäksi ja loi pohjan monoteismille. Vanhan testamentin jumala oli aikakautensa mukaisesti verenhimoinen antaen satakunta tappokäskyä ja vain oikeauskoisille juutalaisille suopea.