Pyö­räi­ly säh­köis­tyy – Sesonki alkaa, kun as­valt­ti tulee nä­ky­viin


Kemin Pyörä- ja varaosan Esa-Pekka Kittilä nappasi kuvattavaksi kotimaisen Helkaman sähköavusteisen läskipyörän. Helkama on sähköpyörämarkkinoilla suosittu merkki.
Kemin Pyörä- ja varaosan Esa-Pekka Kittilä nappasi kuvattavaksi kotimaisen Helkaman sähköavusteisen läskipyörän. Helkama on sähköpyörämarkkinoilla suosittu merkki.
Kuva: Jouni Valikainen

Keminmaan Lautiosaaressa asuva Heikki Pirnes on ajanut sähköavusteisella läskipyörällä (fatbike) kohta kolme vuotta. Miehellä on pyörästä niin selkeä mielipide, että sitä ei pidä kyseenalaistaa.

– En ikinä vaihtaisi tätä enää tavalliseen polkupyörään. Nyt kun lähden pyörälenkille, niin minulla ei tavallaan ole koskaan ylämäkeä tai vastatuulta, Heikki Pirnes naurahtaa.

Ylämäissä ja vastatuulessa avustuksen tehoa voi tarpeen mukaan nostaa tai laskea.

– Akku on riittänyt minulla 60 kilometrin pyöräreissuun. Näin keväällä on läskipyörällä hyvä ajella vanhoja kelkkareittiä pitkin. Matkoilla saa nauttia luonnosta ja kuntokin nousee kummasti, kun avustus on pienimmillään.

Eläkkeellä oleva Pirnes tekee usein kauppareissut pyöräillen. Lautiosaaresta on matkaa Keminmaan Citymarkettiin noin kolme kilometriä.

– Pyöräily tuntuu usein niin mukavalta ja helpolta, että kierrän kotiin kaupungin kautta, yli kaksi tuhatta kilometriä vuodessa ajava Heikki Pirnes kertoo.

Heikki Pirnes pääsee sähköavusteisella läskipyörällä nauttimaan luonnosta, kun hän ajelee kelkkareittejä pitkin.
Heikki Pirnes pääsee sähköavusteisella läskipyörällä nauttimaan luonnosta, kun hän ajelee kelkkareittejä pitkin.
Kuva: Jouni Valikainen

Polkupyörien erikoisliikkeissä ulko-ovi käy juuri nyt tasaiseen tahtiin. Osa tuo pyöränsä keväthuoltoon ja osa tulee hakemaan itselleen uutta menopeliä. Koronaviruksella ei ole ollut suurtakaan vaikutusta kaupankäyntiin.

– Hieman pelotti, mitä koronakevät tuo tullessaan pyöräkauppaan. Mielestäni meillä on polkupyörien huollon ja myynnin suhteen sesonkiaika lähtenyt samalla tavalla käyntiin kuin aiemmat keväät, Esa-Pekka Kittilä Kemin Pyörä- ja varaosasta kertoo.

Trendi polkupyöräkaupassa näyttää jo lyhyehkön myyntiajan perusteella  noudattavan aiempien vuosien mallia; sähköavusteisia polkupyöriä menee mukavasti kaupaksi.

– Nyt näyttää siltä, että asiakkaita kiinnostaa sähköavusteisissa polkupyörissä hieman kalliimmat mallit. Meillä hintahaitari lähtee noin 1 400 eurosta aina 5 000 euroon. Parin tonnin polkupyörät ovat suosittuja.

Esa-Pekka Kittilä on saanut vastata eräänkin kerran kysymykseen, kuinka pitkälle sähköavusteisen pyörän akku kestää. Mies antaa sellaisen vastauksen, joka osuu varmasti oikeaan.

– Sadan kilometrin kahta puolen. Akun kesto riippuu hyvin monesta asiasta. Rengaspaineella on iso merkitys. Jos satulassa istuu iso mies, joka käyttää täyttä avustusta ja ajaa mäkisessä maastossa vastatuuleen, niin ei akkukaan mahdottoman kauaa kestä. Polkupyörien akut ovat kehittyneet vuosi vuodelta, Kittilä tietää kertoa.

Keinänen Oy:n myyjä Ilpo Lintunen pyöräilee omat työmatkansa ympäri vuoden. Lintusen takana on Trekin sähköpyörän huippumalli, joka maksaa 11.499 euroa.
Keinänen Oy:n myyjä Ilpo Lintunen pyöräilee omat työmatkansa ympäri vuoden. Lintusen takana on Trekin sähköpyörän huippumalli, joka maksaa 11.499 euroa.
Kuva: Jouni Valikainen

Sähköavusteisia polkupyöriä on pidetty lähinnä eläkeläisten menopeleinä. Toki niitä myydään paljon myös eläkeläisille, mutta moni on hankkinut niitä myös työmatkan kulkupeleiksi.

– Moni asiakkaamme on vaihtanut kakkosautonsa sähköavusteiseen polkupyörään. Usea pyöräilee työmatkansa ympäri vuoden, torniolaisen Keinänen Oy:n myyjä Ilpo Lintunen kertoo.

Viime vuonna Lintusen myymistä polkupyöristä oli sähköavusteisia kaksikymmentä prosenttia.

– Tänä vuonna tammi-maaliskuussa sähköpyörien osuus oli 41,6 prosenttia kaikista myydyistä polkupyöristä. Kesän mittaan tuo prosenttiluku pienenee, mutta uskon sen jäävän reiluun 30 prosenttiin. Nousu on jyrkkä. Suurin osa myydyistä sähköavusteisista pyöristä on sähkömaastopyöriä, Lintunen kertoo.

Lintunen pyöräilee itsekin työpaikalleen sähköpyörällä  ympäri vuoden. Hänellä on käytössään jo viides sähköpyörä.

– Uudet akun ovat tehokkaampia kuin vanhat. Parhaimpiin akkuihin on tullut 20 prosenttia lisää suorituskykyä. Pyörällä on mukava ajaa niin asvaltilla kuin soratielläkin. Sähköpyörän avulla voi vaikka käydä tunturin huipulla. Talvella turboavustuksella ajavan akku kestää noin 20 prosenttia vähemmän kuin kesällä, kokenut sähköpyöräilijä Ilpo Lintunen tietää kertoa.