Pu­ku­suun­nit­te­li­ja Pasi Räbinän puvut pur­sua­vat iloa – "Puku on suun­ni­tel­ta­va niin, että näyt­te­li­jäl­lä on mah­dol­li­suus so­lah­taa osaksi sitä"

Pukusuunnittelija Pasi Räbinän on tunnettava käsikirjoituksen rivien välitkin, jotta hahmot saavat juuri heille sopivat näyttämöpuvut. Räbinän persoonalliset puvut ovat saaneet myös kansainvälistä huomiota. Hänelle itselleen on nykyään tärkeintä se, miten esiintyjä solahtaa osaksi pukua.

Oulun teatterin pukusuunnittelija Pasi Räbinä naurattaa teatteriompelija Tanja Lappalaista, joka valmistelee ensi vuoden ensi-iltaan tulevan oopperan pukuja.
Oulun teatterin pukusuunnittelija Pasi Räbinä naurattaa teatteriompelija Tanja Lappalaista, joka valmistelee ensi vuoden ensi-iltaan tulevan oopperan pukuja.
Kuva: Jukka Leinonen

Pukusuunnittelija Pasi Räbinän nauru on vahva, eikä hän sitä säätele. Mies nauraa kuuluvasti ja usein kiirehtiessään veden päälle rakennetun teatterin käytävillä.

Nauru seuraa ompelimoon, joka pursuaa paljettiasuja, kiiltävästä lameesta ja vaahtomuovista muotoiltuja hameita ja mekkoja. Näyttämöpukuja, jotka luovat katsojille taianomaisen illuusion arjen ja teatterin välille.