Kolumni

Onko sai­ras­ta­mi­nen yk­si­tyi­nen vai koko kansan asia?

Norjan kruununprinsessa Mette-Marit sai juhannusviikolla uudet keuhkot. Hänen sairastamansa keuhkofibroosi on tappava tauti, jossa ainoaksi oljenkorren on sanottu olevan keuhkonsiirto.

Ihmiset myös meillä Suomessa ovat seuranneet Norjan kuninkaallisen sairauden etenemistä, ainakin Norjan kansallispäivänä on nähty happiviiksien ilmestyminen kasvoille.

Onko oikein, että ihmisen sairaus on julkinen asia? Toki Mette-Marit on valintansa tehnyt, kun meni rakastumaan prinssiin, mutta silti ihmisen sairaudella spekuloinnissa on ikävä sivukaiku.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut