Nos­tu­rin­kul­jet­ta­ja­na työs­ken­te­le­vä Essi Tör­rö­nen ra­ken­taa ur­hei­li­jan arkensa kol­mi­vuo­ro­työn eh­doil­la

Lokakuussa torniolainen sai bodyfitnessin SM-hopeaa.

Essi Törrönen harjoittelee kuntosalilla noin viisi kertaa viikossa.
Essi Törrönen harjoittelee kuntosalilla noin viisi kertaa viikossa.
Kuva: Taina Nuutinen-Kallio

Keväällä 2018 fitnessurheilija Essi Törrönen oli kuntosalissa treenaamassa pystypunnerrusta. Sarjan jälkeinen levynvaihto meni pipariksi ja viiden kilon painoinen levypaino putosi hänen jalkansa päälle. Jalkapöytä murtui ja kevään suunnitelmat menivät uusiksi.

– Minun oli tarkoitus osallistua syksyllä järjestettäviin bodyfitnessin sm-kisoihin, ja olin pian aloittelemassa kisadieettiä, Torniossa asuva Törrönen muistelee.

Halu kilpailla oli niin kova, että hän mietti voisiko kuitenkin valmistautua kilpailuihin ­– jalka paketissa.

Valmentaja oli eri mieltä, ja kilpailemista päätettiin siirtää vuodella.

– Oli se kova pala. Linkkasin salilla keppien kanssa ja treenasin yläkroppaa. Tajusin kyllä sitten itsekin, että jalka pitää kuntouttaa kunnolla.

Tämän vuoden lokakuussa Törrönen puki päällensä kimaltavat bikinit ja nousi sm-lavalle. Alle 158-senttisten naisten bodyfitness-sarjaan osallistui kymmenen kisaajaa: Törrönen nappasi hopeasijan. Bodyfitness on laji, jossa urheilijat laitetaan paremmuusjärjestykseen lihasten ulkonäön perusteella.

– Jännitti, näkyykö rasvan vähenemisen jälkeen vartalossani se, että toinen jalka oli ollut paketissa. Mutta ei sitä huomannut, vaan kokonaisuus oli tasapainossa, Törrönen kertoo.


26-vuotias Törrönen aloitti tavoitteellisen kuntosaliharjoittelun kuusi vuotta sitten.

– Ensin aloin käydä ryhmäliikuntatunneilla. Kuntosalin työntekijä kertoi, että heillä alkaa pienryhmävalmennus. Myös nykyinen valmentajani Jiipee (Jari-Pekka Pulkkinen) oli mukana toiminnassa. Sain oikeita neuvoja ja treeniohjelmia, joiden kautta innostuin harjoittelusta ja lajista todenteolla. Kilpaileminen alkoi kiinnostaa, kun olin saanut palautetta, että laji voisi sopia minulle.

Ensimmäisen kerran hän kilpaili vuonna 2016 juniori-ikäisten kilpailuissa.

Lapsena Törrönen pyöri ratsastustalleilla.

– Taustasta varmasti on ollut hyötyä. Kävin ratsastuskilpailuissa, josta olen saanut kilpailukokemusta ja varmuutta.


Essi Törrönen pitää vahvuutenaan asennetta.

– En ole koskaan tinkinyt harjoittelusta. Vaikka tässä lajissa kisataan, niin tärkein työ tehdään kuntosalia. Tykkään treenaamisesta ja se on minusta mielekästä: silloin tulokset ovat parhaat.

Törrönen harjoittelee kuntosalissa noin viisi kertaa viikossa. Lepopäivinä hän harrastaa aktiiviliikuntaa: käy uimassa ja lenkkeilee koiran kanssa.

Hopeamitalisto työskentelee nosturinkuljettajana Outokummulla. Vuorotöitä hän on tehnyt aiemminkin: sairaalan keittiöllä aamu- ja iltavuoroa.

– Vaihdoin työpaikkaa kesällä keskellä kisadieettiä. Työt muuttuivat kolmivuorotyöksi. Mukaan tulivat myös yövuorot, mutta eipä se lopulta diettaamiseeni ja muihin kisavalmisteluihin valmistautumiseeni vaikuttanut, Törrönen muistelee.

Koska Törrönen on aina tehnyt vuorotöitä, on hän oppinut rakentamaan arkensa ja harjoittelurytminsä vuorotöiden mukaan.

–Menen salille, kun on vapaata. Vuorokierto on hyvä: 2 aamua, 2 iltaa ja 2 yötä, jonka jälkeen on vapaapäivät. Unirytmi ei ehdi vaihtua kahden yövuoron aikana.

Essi Törrönen kertoo, etteivät kilpailut jännitä. -Enemmän minua jännittää tiimipäivissä, joissa harjoitellaan poseerausta tuttujen kesken.
Essi Törrönen kertoo, etteivät kilpailut jännitä. -Enemmän minua jännittää tiimipäivissä, joissa harjoitellaan poseerausta tuttujen kesken.


Fitness-urheilijalle ruokailurytmit ovat tärkeät, ja Törrönen pitää ruokailurutiineistaan kiinni päivittäin.

­– Aloitan aina päivän aamupalalla, vaikka heräisin päivällä yhdeltä yövuoron jälkeen. Noudatan ruokavaliota. Rutiinit helpottavat arkea.

Kilpailujen jälkeen fitness-urheilija lisää ruokamäärää maltillisesti.

– Moni pitää kisojen jälkeistä niin sanottua reverse-dieettiä vaikeampana kuin itse kilpailudieettiä, koska nälkä on kova. Itse en ole kokenut dieettejä koskaan rankkoina, koska syön joka viikko yhden päivän vähän vapaammin.

Essi Törrönen kertoo, että fitness-lajeissa henkinen puoli pitää olla kunnossa ja urheilijalla järki päässä. Kilpailujen jälkeen urheilija on pienessä ja rasvattomassa kunnossa. Kun kroppa siitä pehmenee normaaliksi, niin jotkut kokevat olevansa liian isoja, koska silmä on tottunut pieneen olemukseen.

Törrösen tavoitteet ovat parin kahden vuoden päässä, jolloin hän aikoo kirkastaa mitalin kullaksi.

– EM-karsinnat ovat tavoitteena, että pääsisin käymään myös ulkomailla kisoissa.