Näyt­te­ly: Fan­ta­siaa rea­lis­min rajalla

Retrospektaakkeli 70. Asko Ilmari Heinosen maalauksia ja grafiikkaa Rovaniemen kirjaston Lapponica-salissa 31.3.saakka. Jorma Eton tie 6. Avoinna: ma–to klo 9–20, pe klo 9–18, la–su klo 11–16.

Kaikki tietävät, että Pohjois-Norjan maisemat ovat huikeaa katseltavaa.

Asko Heinonen nostaa niiden maisemallisen arvon vielä uuteen ulottuvuuteen. Heinosen maalauksissa värit räjähtävät täyteen kukkaan. Täplikkäästi rakennettu kivinen ja sammalinen maa hehkuu terävien vuorenhuippujen katveessa.

Sykkivä maisema kulkee kohti psykedeliaa. Maalaus Kaltio on värejä sisuksistaan sylkevä elämän lähde. 1960-luvun levynkansitaide ei ole tästä kaukana. Maalaukset viestivät ylivirittynyttä aistimaailmaa. Tyrmistystä, jonka luonto saa aikaan.

Yö saapuu.
Yö saapuu.
Kuva: Richard Kautto

Näyttelyn rakenteellisesti mielenkiintoisimmat teokset ovat Reidarin jalanjäljillä ja Yö saapuu. Jälkimmäisessä vuorokauden ajat rakentuvat päällekkäin. Reidarin jalanjäljillä käsittää ilmakuvamaisen jokinäkymän. Mutta Reidarin jalanjäljillä näyttää myös siltä, kuin se olisi alun perin suunniteltu julisteeksi.

Osa komeasti hehkuvista teoksista onkin ilmeisesti tarkoitettu palvelemaan myös muuta tarkoitusta kuin taidemaalausta. Suden hetkessä ei tarvitsisi olla suden kuvaa. Eläinsymbolien lisääminen maalauksiin tuntuu välillä väkinäiseltä ratkaisulta.

Rennosti otettuna Retrospektaakkeli 70 on komea kokonaisuus. Suuren salin teossarja on yhtenäinen ja toimiva.

Akvarelleissa ja piirroksissa värienkäyttö menee jo yli. Nurkkaan ripustetussa teosryhmässä syntyy mielikuva Tolkienin Sormusten herran kuvituksesta - tai matkailun mainosmaailman ylihehkutuksesta. Sininen ja violetti käyvät silmille.

Maisemallisissa teoksissa puolestaan asuu vuorten iankaikkinen rauha.

Heinosen kolorismi muistuttaa alkuperäiskansojen taidetta. Tosin tyylilaji viittaa enemmän lämpimiin maihin ja Afrikkaan, kuin esimerkiksi saamelaistaiteen suuntaan.

Richard Kautto