Kolumni

Näkkäridieetille löytyy hyviä vaihtoehtoja

-
Kuva: Nina Susi

Näin joulun jälkeen monet suomalaiset aloittavat kuntoilun, laihduttamisen tai tipattoman tammikuun. Joulunajan ylensyönti ja juhlinta voivat näkyä vyötäröllä ja tuntua olotilassa, mikä saa tekemään uudenvuoden lupauksen hyvistä elintavoista.

Tammikuussa kuntosalikortit, terveellinen ruoka sekä kaikki muut terveyteen liittyvät tuotteet ja palvelut käyvät erityisen hyvin kaupaksi.

Työnteon fyysisyys on laskenut useissa ammateissa ja elintaso on noussut, millä on varmasti vaikutuksensa lihavuuden esiintymiseen. Suomalaisten miesten paino on noussut 1970-luvulta ja naisten 1980-luvulta lähtien terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan. Kehitys hidastui ja jopa tasaantui 2000-luvun alussa, mutta 2010-luvulla lihavuus yleistyi työikäisen väestön keskuudessa.

Monet kansalaiset miettivät nyt, että pitäisikö valita näkkäri- vai kaalikeittodieetti vai joku muu laihtumisen nopeasti liikkeelle laittava ruokavalion muutos.

Näkkäridieetistä tulee väkisin mieleen näyttelijä Mikko Kivinen, joka laihdutti kymmeniä kiloja syömällä jonkin aikaa pelkkää näkkäriä joskus 1990-luvun puolivälissä. Hänen tempaustaan on muisteltu usein julkisuudessa vielä tämän vuosituhannen puolellakin. Pelkän näkkärin syöminen ei ole varmasti kovin terveellinen dieetti elimistölle. Vaarana myös on, että kilot tulevat nopeasti takaisin. Kohtuullisissa kiloissa pysyminen vaatii pysyvämpää elintapojen muuttamista kuin pelkän näkkärin mussuttamista tietyn aikaa.

Jättämällä pois turhat rasvat ja sokerit, syömällä paljon kasviksia ja hedelmiä ja juomalla riittävästi vettä pääsee hyvin yksikertaisesti ja helpolla ainakin alkuun laihduttamisessa. Itsekuria on kuitenkin löydyttävä.

Kilojen lähtemistä voi vauhdittaa kuntoilemalla, mikä kiihdyttää aineenvaihduntaa ja kuluttaa kaloreja. Jo pienelläkin reippailulla on vaikutuksensa. Myös tipattomalla tammikuulla ja pidemmälläkin raittiilla ajalla on varmasti painonhallinnan ja terveyden kannalta paljon merkitystä.

Kilojen tippuminen voi tuntua ihmisessä monella tapaa. Se voi näkyä jaksamisessa, terveysarvoissa ja ulkomuodossa. Kilojen karsiminen antaa lisää potkua päivään, vähentää tutkitusti ainakin vaaraa sairastua tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin sekä auttaa mahtumaan vaatteisiin.

Nykyisin hieno sana itsensä hyvään kuntoon laittamiselle on elämäntaparemontti, mikä kuulostaa ehkä liiankin hienolta. Samapa se miksi sitä kutsuu. Oleellisinta on, että olo paranee ja kilot karisevat.