Mainos

Miten yri­tyk­sen kan­nat­taa bud­je­toi­da di­gi­taa­lis­ta mark­ki­noin­tia?

Aloitteleva yrittäjä oppii nopeasti liiketoiminnan eri puolista. Markkinointi on yksi tärkeimmistä uuden yrityksen keskeisistä toiminnoista, mutta tuottaa usein päänvaivaa uudelle yritykselle. Lead Supply -lainavertailuyrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Andreas Linde jakaa vinkkinsä markkinoinnin budjetointiin aloitteleville yrittäjille.

-

Markkinointibudjetin suuruus riippuu muun muassa yrityksen toimialasta ja vakiintuneisuudesta markkinoilla. Peukalosääntönä uuden yrityksen markkinointibudjetin tulisi olla jopa 10–20 % liikevaihdosta. Vakiintuneen yrityksen budjetti voi olla huomattavasti pienempi, vain 2–10 % liikevaihdosta. Yleisenä sääntönä suunnilleen puolet koko markkinointibudjetista tulisi suunnata digitaaliseen markkinointiin, mutta toimiala ja yrityksen koko vaikuttavat suuresti markkinointibudjetin kokoon ja jakamiseen.

Lainavertailuyritys Lead Supplyn toimitusjohtaja ja perustaja Andreas Linde kertoo vinkit digitaaliseen markkinointiin.

Kohdista suurin osa budjetista nykyhetkeen

”Kun tiedät tarkalleen budjettisi suuruuden ja sinulla on tehtäväluettelo kaikista digitaalisista markkinointistrategioista käytettäväksi vuoden tai kvartaalin aikana, on aika aloittaa kyseisen budjetin jakaminen eri kohteisiin”, Linde sanoo.

Usein voi olla parasta kohdistaa suurin osa digimarkkinoinnin budjetista oman kohderyhmän suosimille digitaalisen markkinoinnin kanaville, joista voi odottaa tuloksia lyhyellä aikavälillä. Pitkän aikavälin markkinointikeinot, kuten hakukoneoptimointi Googlen äänihaun kautta, kannattaa pitää mielessä. Pitkän aikavälin markkinoinnin tulisi kuitenkin olla vain pieni osa budjetista.

”Ei ole yhtä ainoaa kaikille sopivaa ratkaisua - jokainen yritys on erilainen ja suositukset vaihtelevat huomattavasti toimialasi ja markkinarakosi, liiketoimintatavoitteidesi ja tietysti todellisen käytössä olevan budjettisi mukaan. Siksi sinun on pidettävä nämä kaikki mielessä, kun suunnittelet budjettiasi ja jaat resursseja”, Linde sanoo.

Jos olet aloitteleva yrittäjä ja sinulla ei ole vielä tuloja, voit harkita yrityslainan ottamista. Yrityslainoja voi vertailla esimerkiksi Lead Supplyn omistaman Suomi24 lainaa -vertailusivuston kautta.

Älä unohda markkinointiohjelmistoja

Digimarkkinointi vaatii erilaisia apuvälineitä ja ohjelmistoja. Aloittelevan yrittäjän tulisi tutustua ainakin seuraaviin työkaluihin:

  • Sosiaalisen median markkinointi- ja hallintaohjelmistot
  • Työkalu sähköpostimarkkinointiin
  • Markkinoinnin automaatio-ohjelmisto
  • Analysointityökalut
  • Sisällöntuotantotyökalut: video-ohjelmat, graafisen suunnittelun ohjelmistot jne.

Kun yritys alkaa vakiintua, on hyvä suunnata iso osa budjetista toimiviksi todettuihin markkinointikeinoihin. Digimarkkinointi kuitenkin kehittyy nopeasti ja uusia kanavia, ohjelmia ja tapoja tulisi kokeilla säännöllisin väliajoin.

”On tärkeää ymmärtää, että kokeileminen on keskeistä markkinoinnissa. Toisin sanoen sinun tulisi aina varata osa markkinointibudjetistasi yksinkertaisesti uusien markkinointistrategioiden ja keinojen testaamiseen. Jotkut toimivat, jotkut eivät - mutta testaus ja uusein asioiden kokeileminen ovat iso osa markkinointia. Siten voit löytää uusia laatustrategioita yrityksesi digitaaliseen markkinointiin”, Linde sanoo.

Strategioita, joita yrityksesi tulisi kokeilla vuonna 2021:

  • Henkilökohtainen markkinointi: luo henkilökohtaisempaa sisältöä, asenna räätälöintiohjelmisto verkkosivustollesi näyttämään henkilökohtaista sisältöä automaattisesti, määritä automaatiot toimittamaan henkilökohtaisia sähköposteja oikeaan aikaan jne.
  • Videomarkkinointi: jos et ole vielä hyödyntänyt videota, nyt on ehdottomasti oikea aika aloittaa - tai jäädä junasta jälkeen. Käytä videota aloitussivuillasi, sosiaalisessa mediassa, blogissasi tai jopa rakenna ja kasvata YouTube-kanavaa.

Vuonna 2021 hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi ovat useimpien markkinoijien listan kärjessä. Siitä huolimatta on paljon digitaalisen markkinoinnin eri strategioita, jotka sinun on todennäköisesti ainakin kokeiltava tai otettava käyttöön vuonna 2021. Tässä lista näistä tärkeysjärjestyksessä:

  1. Hakukoneoptimointi
  2. Yritysten bloggaaminen
  3. Sosiaalisen median markkinointi
  4. Videomarkkinointi
  5. Henkilökohtainen markkinointi (erityisen tärkeä verkkokaupoille)
  6. Vaikuttajamarkkinointi
  7. Sähköpostimarkkinointi
  8. Sosiaalisen median markkinoinnin automaatio
  9. Tulosten optimointi analyyseillä
  10. Markkinoinnin automaatio
Yhteenveto

Kun olet tekemässä yrityksellesi markkinointibudjettia, kannattaa aina pitää mielessä se tosiasia, että digitaalinen markkinointi muuttuu koko ajan. Esimerkiksi se, mikä toimi yrityksellesi vuonna 2019, ei välttämättä toimi enää vuonna 2021.

”On erittäin tärkeää pysyä ajan tasalla muuttuvista trendeistä ja mukautua niiden mukaan. Käytä itsesi kehitykseen erilaisia blogeja, webinareja, verkostojasi tai YouTubea. Trendeihin ei kuitenkaan kannata lähteä mukaan ennen kuin punnitsee, miten ne soveltuvat omaan liiketoimintaan”, Andreas Linde sanoo.