Mainos

Miten lap­pi­lai­nen ko­ruy­ri­tys, jolla ei ole ki­vi­jal­ka­myy­mä­lää, ta­voit­taa asiak­kaat – ”On tär­keää, että osal­lis­tuu mah­dol­li­sim­man moneen kun­nol­la ja tekee itsensä nä­ky­väk­si”

Osalla pienyrittäjistä ei ole omia toimitiloja, tai sitten ne löytyvät omasta kodista. Miten asiakkaan tavoittaminen onnistuu kotoa käsin, jos potentiaalisten ostajien ei ole mahdollista tulla suoraan yrittäjän luo? Tänään päästetään Lapin Yrittäjiin kuuluva yksinyrittäjä kertomaan, miten yritys alkaa loistaa ilman kivijalkamyymälää.

”Omaa näkyvyyttään on vaikea mitata objektiivisesti. Osa on kyllä sanonut, että näyn jo nyt tosi hyvin useassa paikassa, mutta itsestä tuntuu, että täytyisi tehdä vieläkin enemmän”, pohtii omaa verkkomarkkinointiaan pohtiva Lapin Yrittäjiin kuuluvan Damastikorun yrittäjä Mauri Härkönen.
”Omaa näkyvyyttään on vaikea mitata objektiivisesti. Osa on kyllä sanonut, että näyn jo nyt tosi hyvin useassa paikassa, mutta itsestä tuntuu, että täytyisi tehdä vieläkin enemmän”, pohtii omaa verkkomarkkinointiaan pohtiva Lapin Yrittäjiin kuuluvan Damastikorun yrittäjä Mauri Härkönen.
Kuva: Valokuvaamo Kipinä

Lapin Yrittäjiin kuuluvan Damastikorun toimitusjohtaja Mauri Härkönen teetti ensimmäiset tuotteensa koemielessä vuonna 2010, mutta ajan saatossa toiminta alkoikin kasvamaan. Tämän jälkeen ilmoille nousi kysymys: miten ja erityisesti missä tuotoksia aletaan myymään.

– Työskentelin aiemmin Taigakorun kanssa yhteisissä tiloissa, joista siirryin omaan verstaaseen, kotini yhteydestä löytyvään autotalliin. Liiketiloinani toimii verstas, jossa valmistan korut. Näen asiakkaitani erittäin harvoin ja lähes aina jossakin muualla kuin omissa tiloissani – autotalliverstas ei ole otollinen paikka asiakkaiden tapaamiseen, Härkönen tuumaa.

Kun asiakasta ei voi kutsua omaan myymälään, täytyy hänen luokseen löytää jotakin muuta reittiä pitkin. Härköselle tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki yrityksen myynti tapahtuu oman verkkokaupan sekä eri jälleenmyyjien kautta.

– Aamulla päiväni alkaa joko puheluihin tai sähköposteihin vastaamalla – minun asiakkaani ovat siellä. Valmistan verstaalla kaikki koruni, ja työ saattaa keskeytyä päivän aikana useitakin kertoja asiakkaan soittaessa. Satunnaisesti voin käydä muualla näkemässä asiakasta, mutta sitäkään en tee kovin usein, vaikka asiakkaita näenkin enemmän kuin mielelläni, Härkönen kertaa.

Sähköistä ajatusten vaihtoa

Vaikka Härkösellä ei tällä hetkellä ole asiakkaalle tarkoitettua toimitilaa, on hänellä aiemmin ollut: näin ollen hän tietää kummankin tilanteen plussat ja miinukset. Sosiaalisena ihmisenä fyysisen vuorovaikutuksen puuttuminen on ollut suurin tottumiskysymys itsenäiseen verstaaseen siirryttäessä.

– Pidän siitä, että ympärillä on työyhteisö ja muita ihmisiä. On etu, että ajatukset vaihtuvat säännöllisesti kasvotusten. Toisaalta tykkään tehdä työtäni myös näin, vielä ei ole alkanut oma seura kyllästyttämään, Härkönen nauraa.

Kun asiakkaat eivät ole fyysisesti läsnä, miten heidän tarpeidensa huomioiminen onnistuu tilausta tehdessä? Yritystoimintaa kehitettäessä on hyvä kyseenalaistaa omaa toimintaansa ja pohtia, voisiko jonkin asian tehdä eri tavoin vieläkin tehokkaammin.

– Saan palautetta toiminnastani suoraan asiakkailta. Se, että emme näe fyysisesti, ei ole tähän este. Saan yhtä lailla erikoistilauspyyntöjä netin ja soittamisen kautta. Pyrin kehittämään toimintaani jatkuvasti.

Omanlaisensa lisän toimintaan tuo se, että Härkönen haluaa mieluusti pitää kodin erillään työkuvioistaan mutta koruverstas on hänen kodissaan. Hän pitää kotiaan pyhänä paikkana, jossa pitää saada myös ottaa rennosti. Myös Lapin Yrittäjät kannustaa yrittäjiä ottamaan säännöllisesti vapaata työstään, jotta ei pala loppuun.

”Sosiaalisessa mediassa on pakko olla mukana. Itse olen Instagramissa ja Facebookissa, ja niitä kyllä täytyisi päivittää viikoittain, jotta asiakkaat muistaisivat olemassaoloni”, kertoo ilman kivijalkakauppaa työskentelevä Härkönen.
”Sosiaalisessa mediassa on pakko olla mukana. Itse olen Instagramissa ja Facebookissa, ja niitä kyllä täytyisi päivittää viikoittain, jotta asiakkaat muistaisivat olemassaoloni”, kertoo ilman kivijalkakauppaa työskentelevä Härkönen.
Kuva: Valokuvaamo Kipinä

Siltikin lähellä asiakasta

Härkönen ei ole katunut päätöstään toimia ilman kivijalkakauppaa – itse asiassa hän luettelee yksin toimimisesta hurjan litanjan plussapuolia.

– Vaikka onkin enemmän kuin ihanaa jutella asiakkaideni kanssa, saattaisi avoimessa myymälässä käydä niin, että minä ja asiakkaat puolin ja toisin jäisimme suustamme kiinni eli unohtumaan juttelemaan hieman liiankin pitkäksikin aikaa. Yrittäjänä kaikki tulot tulevat kuitenkin vain myydyistä tuotteista. Jos joskus avaan oman myymälän, täytyisi siellä olla oma työntekijä asiakaspalvelua varten, Härkönen naurahtaa.

Kun rautaa taotaan, on sen päädyttävä asiakkaiden tietoisuuteen siitäkin huolimatta, että valmistus tapahtuu suljettujen ovien sisäpuolella. Oiva keino tähän on internetin ihmeellinen maailma. Tähän kannustaa myös Lapin Yrittäjät, johon liittymisen myötä jäsenet voivat osallistua verkkomainontaa käsitteleviin koulutuksiin.

– Sosiaalisessa mediassa on pakko olla mukana. Itse olen Instagramissa ja Facebookissa, ja niitä kyllä täytyisi päivittää viikoittain, jotta asiakkaat muistaisivat olemassaoloni. Facebookin kautta tavoitan kotimaan asiakkaat, mutta Instagramin kautta tavoitettavuus on kansainvälisempi – kommentteja tulee lähes joka mantereelta, Härkönen pohtii.

Härkönen haluaa olla asiakastaan lähellä verkon ohella myös konkreettisesti – se luo tuotteille omanlaisensa persoonan. Tästä syystä hän kiertää erilaisilla messuilla ympäri Suomen, eniten kuitenkin Lapissa. Erilaisissa tapahtumissa Härköselle satelee eniten erityistoiveita, eli juuri asiakkaan itsensä näköiseksi kustomoituja korupyyntöjä.

– Omaa näkyvyyttään on vaikea mitata objektiivisesti. Osa on kyllä sanonut, että näyn jo nyt tosi hyvin useassa paikassa, mutta itsestä tuntuu, että täytyisi tehdä vieläkin enemmän. Yrittäjänä on tärkeää, että osallistuu mahdollisimman moneen kunnolla ja tekee itsensä näkyväksi: nämä tuotteet eivät ole vain jonkun ulkomaalaisten käsien tekemät jossain kaukana maailmalla.

Älä jää yksin

Kannattaako yrittäjän sitten kokeilla ilman kivijalkakauppaa toimimista? Ehdottomasti – jos se voisi toimia oman yritystoiminnan kohdalla: työnteon toteuttamismuotoja on vähintäänkin yhtä paljon kuin on erilaisia yrityksiä. Joitakin palveluja ei puolestaan edes pysty laittamaan purkkiin ja kivijalkakauppaan myytäväksi. Härkönen kannustaa rohkeasti kokeilemaan yrittäjyyttä, olipa oma intohimo mikä hyvänsä.

– Yrittäjyydessä parasta on se, että ei ole mitään määrättyjä aikoja, minkä rajoissa asiat tulisi hoitaa. Tietysti täytyy pysyä esimerkiksi asiakkaan aikatauluissa ja hoitaa yhteiskunnan velvoitteet, kuten alv-ilmoitukset, mutta periaatteessa kaikki on omissa hyppysissä.

Härkönen liittyi Lapin Yrittäjiin noin viisi vuotta sitten, eikä ole katunut päätöstään. Hänen mielestään kannattaa kuulua yhteisöön, jonka jäsenillä pyörii suht samat aiheet huolinaan.

– Yksinyrittäjän tai kivijalkakaupattomankaan ei ole hyvä olla yksin. Ei tarvitse olla yksin, kun takana on yrittäjäjärjestön tuki.


Liity Lapin Yrittäjiin >>

https://www.yrittajat.fi/liity#

-
Kuva: Lapin Yrittäjät