pääkirjoitus: Kun­ta-alan työ­tais­te­lu on ve­ny­mäs­sä yli kesän, so­pu­jar­ru­na on so­li­daa­ri­suus­va­je

Miten käy F1:n suo­siol­le Suo­mes­sa Räik­kö­sen lo­pet­taes­sa?

Ex-F1-selostaja Saari muistuttaa Räikkösen välivuosien esimerkistä.

Kimi Räikkösen tekemisiä formulauran jälkeen on spekuloitu. Ralli on yksi hänen rakkauksitaan. Sen merkeissä hän ajoi kahtena vuonna myös Rovaniemellä Tunturirallin. Vuoden 2009 kisan kuvatuinta henkillöä ei tarvinnut arvailla.
Kimi Räikkösen tekemisiä formulauran jälkeen on spekuloitu. Ralli on yksi hänen rakkauksitaan. Sen merkeissä hän ajoi kahtena vuonna myös Rovaniemellä Tunturirallin. Vuoden 2009 kisan kuvatuinta henkillöä ei tarvinnut arvailla.
Kuva: VELI-JUKKA MUSTAJÄRVI

Kimi Räikkönen on ollut vuosien ajan Suomen seuratuin urheilija, ja saanut monet suomalaiset seuraamaan formula ykkösiä tiiviisti. Murentaako Räikkösen lopettaminen tähän kauteen lajin suosiota Suomessa?

Entinen F1-selostaja Oskari Saari uskoo, että Räikkösen väistyminen vaikuttaa ainakin jonkin verran. Mitään suurta romahdusta tuskin kuitenkaan on luvassa.

Saari nostaa esille kaudet 2010–2011, jolloin Räikkönen ajoi rallia ja F1:ssä suomalaisvärejä edusti vain heikolla kalustolla ajanut Heikki Kovalainen.

– Kun Kimi oli hetken aikaa poissa, kyllä siihen tuli pieni dippi. Mutta tuolla lajilla on Suomessa sellainen kulttuuri, että silti ne katsojamäärät olivat sellaisia, joista mikä muu laji tahansa olisi ollut onnessaan. Siitä huolimatta, että Heikki Kovalainen ajoi sijasta 19, Saari sanoo.

Saaren mielestä Suomessa on totuttu liian hyvään.

– Ne olivat tavallaan tervehdyttävät vuodet. Se ei ole millään tavalla normaalia, että meillä on kaksi kuskia, jotka ovat molemmat huipputalleissa.

Edellinen F1-kisa ilman yhtään suomalaiskuskia oli Unkarin gp vuonna 1994. Edellinen kokonainen kausi ilman suomalaisia oli vuonna 1988. Viimeisistä 25 kaudesta vain seitsemän on ollut sellaisia, että suomalaiskuski ei ole yltänyt voittoon.

Suomalaisedustuksen putki F1:ssä ei katkea Räikkösen lopettamiseen, sillä Valtteri Bottas jatkaa sarjassa tehtyään kolmen vuoden sopimuksen Räikkösen tämän kauden tallin Alfa Romeon kanssa. Voitoista taisteleminen kuitenkin loppuu, eikä ole varmuutta siitä, milloin seuraavan kerran nähdään suomalainen huipputallissa.

Pitkä suomalainen F1-kultakausi on kuitenkin taannut sen, että Suomessa on suuri määrä eri-ikäisiä F1-faneja, jotka ovat oppineet seuraamaan sarjaa myös sen itsensä, eivät vain sinivalkoisten kuljettajien takia.

Kimin 10 huippuhetkeä

STT valitsi kymmenen huippuhetkeä Kimi Räikkösen F1-uran varrelta.

– Australia 2001. Kokematon Räikkönen hiljensi epäilijät ajamalla MM-pisteille heti uransa avauskilpailussa Sauberilla Melbournessa. Virheetön ajo vei 13. ruudusta kuudenneksi.

– Ranska 2002. Ensimmäinen voitto jäi muutaman kierroksen päähän. Kisaa johtanut Räikkönen lipsahti ulos radalta öljyläikästä, ja Michael Schumacher pääsi pujahtamaan voittoon Räikkösen jäädessä toiseksi.

– Malesia 2003. Voittotili aukesi. Räikkönen lähti seitsemännestä ruudusta, mutta nousi nopeasti toiseksi ja ohitti paalulta lähteneen Fernando Alonson varikkotaktiikan avulla.

– Espanja 2005. Ensimmäistä kertaa Räikkönen dominoi kisaviikonloppua täydellisesti. Paalulta startannut suomalainen latoi nopeimman kierroksen toisensa perään ja voitti lähes puolen minuutin erolla.

– Japani 2005. Uran paras kilpailu. Räikkönen starttasi 17. ruudusta, mutta teki häikäisevän nousun voittoon. Hän ohitti kisaa pitkään johtaneen Giancarlo Fisichellan rohkealla liikkeellä viimeisen kierroksen alussa.

– Ranska 2007. Käännekohta Räikkösen mestaruuskaudella. Tärkeä voitto, jolla hän alkoi kaventaa Lewis Hamiltonin MM-johtoa. Räikkönen starttasi Magny-Coursissa kolmosruudusta, mutta ohitti Hamiltonin lähdössä ja Felipe Massan varikolla.

– Brasilia 2007. Räikkönen saapui kauden päätöskisaan 7 pisteen päässä Hamiltonista ja 3 pisteen päässä Alonsosta, joten mestaruushaave näytti kaukaiselta. Hamilton kuitenkin jäi vaihteisto-ongelman takia seitsemänneksi, jolloin voitto riitti Räikköselle mestaruuteen. Sen hän ottikin Ferrarin nostettua hänet Massan edelle varikkokäyntien yhteydessä.

– Belgia 2009. Ferrarille kauden ainoa voitto ja Räikkösen neljäs voitto Span radalla. Räikkönen nousi alussa kärkeen ohi paalumies Fisichellan ja piti sen jälkeen koko kisan perässä vaanineen italialaisen takanaan.

– Abu Dhabi 2012. Kahden rallikauden jälkeen Räikkönen otti F1-paluukauden ainoan voittonsa Abu Dhabissa. Kun Lotuksen kisainsinööri antoi hänelle radiossa päivityksen erosta Alonsoon, Räikkönen lausui kuolemattoman repliikkinsä: "Jätä minut rauhaan, tiedän mitä teen".

– Yhdysvallat 2018. Räikkösen viimeiseksi jäänyt voitto yli viiden vuoden kuivan kauden jälkeen. Mestarillisesti renkaita säästänyt Räikkönen piti lopussa Max Verstappenin ja Hamiltonin takanaan ja nousi 21. voitollaan Mika Häkkisen ohi voitokkaimmaksi suomalaiskuljettajaksi.