Istuin lauantaina 16. syyskuuta kello 10.45 uimahalli Vesihiiden saunassa yksin. Huomasin, että saunassa oli tavallista kirkkaampaa. Normaalien kattotuikkujen lisäksi saunassa paloivat seinillä olevat lamput.
Aloin pohtia suurta kirkkautta. Onko saunan valot sytytetty juhlistamaan uuden liukumäen avajaisia? Oliko se siinä avajaisten suhteen? Kun reilu puoli tuntia saunomisen jälkeen lähdin uimahallilta, lapsia ja lapsiperheitä suorastaan virtasi vastaani. He olivat lähteneet juhlistamaan uimahallin aukeamista ja uutta vesiliukumäkeä.
Olen odottanut kuin kuuta taivaalta sitä, milloin uuden vesiliukumäen avajaiset virallisesti pidetään. Uimahallin henkilökunnalla on ollut kuukausia aikaa miettiä asiaa.
Näkisin mielellään avoimien ovien päivän ilmaiseksi uimahallille. Lapsille jäätelöä, vanhemmille kahvia. Vesiurheiluseurat voisivat esitellä toimintaansa. Kunnan pojat soittamaan musiikkia. Ministeri puhumaan liikunnan tärkeydestä. Kaupungin päättäjät tutustumaan viimeinkin kaupungin käytetyimpään liikuntapaikkaan.
Kaupunginjohtaja voisi suorittaa vesiliukumäen avauslaskun. Sen jälkeen valtuustoryhmien edustajat köröttelisivät suuruusjärjestyksessä peräkanaa liukumäkeä alas. Kaikilla olisi hauskaa.
Missä viipyvät kunnon avajaiset? Uimahallia on remontoitu muutaman vuoden sisään parilla miljoonalla eurolla. Eikö olisi aika nostaa uimahalli todellakin framille? Samalla voitaisiin alkaa hiljaisesti jutella ensi vuosikymmenellä rakennettavasta uudesta uimahallista, jonka paikka on tietenkin keskustan alueella.