kolumni: Il­mas­to­pää­tök­sis­sä me­ga­luo­kan ai­ka­tau­lu­vir­he

tähtijuttu: Yhden lähtö tarjosi toi­sel­le kodin – ta­voi­tim­me kolmen muut­ta­jan ketjun ja kur­kis­tim­me kuntien väes­tö­en­nus­tei­siin

pääkirjoitus: Tuu­li­voi­ma tar­vit­see tuek­seen sää­tö­voi­maa, jonka riit­tä­vyys on uhat­tu­na

Max Vers­tap­pen voitti Itä­val­lan gp:n sprin­tin – Valt­te­ri Bottas nousi 12. läh­tö­ruu­dus­ta kym­me­nen­nek­si mutta jäi vaille MM-pis­tei­tä

Spielberg

Hallitseva formula 1:n maailmanmestari Max Verstappen vahvisti lauantaina Itävallan gp:n sprinttikilpailun voitolla asemiaan MM-sarjan kärjessä. Samalla hän varmisti ensimmäisen lähtöruudun kauden 11. MM-osakilpailussa sunnuntaina.

Verstappen lähti paalupaikalta myös sadan kilometrin mittaiseen sprinttikilpailuun.

Ferrarin kaksikko Charles Leclerc ja Carlos Sainz ottivat Verstappenin kannoilla sprintin muut palkintosijat. Molemmat säilyttivät asemansa lähtöruudukossa: Leclerc lähtee Itävallan gp:hin toisesta ja Sainz kolmannesta ruudusta.

Valtteri Bottas nousi sprintin lähdössä 12. ruudusta yhdeksänneksi. Sprintin kahdeksan parasta palkittiin MM-pisteillä, joten kymmenentenä maaliin ennättänyt Bottas jäi pisteittä.

– Tuntui, ettei alussa ollut oikein vauhtia. Oli ongelmia turbon kanssa ja kone pätki mutkien ulostuloissa, Bottas kertoi V Sport 1:n haastattelussa.

– Lopussa vauhtia oli paremmin.

Bottas arveli, että hän voi jopa nousta pisteille sunnuntain kilpailussa, vaikka hän joutuu matkaan viimeisestä lähtöruudusta voimayksikön vaihdosta saamansa rangaistuksen takia.

Bottas oli erityisen tyytyväinen siihen, miten keskikovat renkaat toimivat Alfa Romeossa koko sprintin ajan.

– Renkaiden puolesta pystyin painamaan täysillä koko kisan, Bottas vahvisti.

"Ihan hyvä kilpailu", sanoi Verstappen

– Ihan hyvä kilpailu. Alussa auton vauhti oli hyvä, mutta loppu oli aika tasaista, Verstappen tiivisti sprinttikilpailun V Sport 1:n haastattelussa.

Verstappen sai alussa mukavasti eroa Ferrarin kaksikkoon, joka keskittyi keskinäiseen kilpailuun. Lopun Leclerc tuli samaa tahtia Verstappenin kanssa.

– Auto oli hyvä, mutta renkaiden kanssa oli vähän hankalaa. Loppu oli sen takia tasaista, Verstappen selitti vauhtinsa hiipumista.

Myös Leclerc tunsi, että hän pääsi parempaan vauhtiin 23 kierroksen mittaisen sprintin lopussa.

– Alku oli vaikea. Yritin pitää renkaista hyvää huolta ja iskeä lopussa, Leclerc kertoi.

– Toivottavasti saan hyvän lähdön myös huomenna ja pystyn antamaan painetta Maxille.

Sainz tunnusti, että hän uhrasi renkaansa kamppailussa tallitoveriaan vastaan.

– Oli hyvää kilvanajoa, mutta renkaani ylikuumenivat siinä. Jouduin sen takia hölläämään lopussa, Sainz kertoi.

– Sunnuntaiksi pitää saada lisää vauhtia, jotta pystyisimme haastamaan Maxia.

Verstappenin Red Bull -tallikumppani Sergio Perez nousi sprintissä 13. lähtöruudusta viidenneksi.

Mercedeksen seitsenkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton aloitti kilpailun yhdeksännestä ruudusta ja nousi heikon lähdön jälkeen vain sijan sprintin lopputuloksissa.

Juttua täydennetty kauttaaltaan klo 19.24.